آثار باستانیتاریخمقالات

ترکمن صحرا با سابقه هفت هزار سال سکونت

قدیمی‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی منطقه شمال که در شمال گنبد کاووس یافت شده پیشینیه سکونت و زیست را در منطقه ترکمن‌صحرا به بیش از هفت هزار سال پیش می‌رساند.

“سید علیرضا قهاری” رییس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: ترکمن های ایران در شرق دریای خزر، منطقه ترکمن صحرا و اطراف رودخانه های اترک و گرگان رود سکونت دارند از شهرهای مهم ترکمن های استان گلستان می توان به گنبد کاووس، بندر ترکمن، کلاله، آق قلا، گمیشان، مراوه تپه، سیمین شهر و اینچه برون اشاره کرد.

وی افزود: ترکمن‌های ایران از اقوام ترک تبار و مسلمان ایرانی هستند که به زبان ترکمنی سخن می‌گویند و از نظر فرهنگی با سایر مردمان ترک گروه زبان های اغوز نظیر آذربایجانی ها و ترک های استانبولی نزدیک هستند.

قهاری تصریح کرد:ترکمن صحرا که اکثریت نسبی جمعیت آن را ترکمن ها تشکیل می دهد، جلگه ای‌‌ رسوبی هموار است که از عقب نشینی دریای خزر و تجمع رسوب های رودهایی نظیر اترک و آق سو به وجود آمده، این جلگه عریض ترین بخش جلگه های کاسپینی بوده که استان های گلستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد و با طول ۴۰۰ کیلومتر از غرب به شرق گسترده است.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: ترکمن صحرا و دشت گرگان، تاریخی بسیار کهن دارد این منطقه به همراه شهرها و حوزه‌های باستانی معروف چون داهه (دهستان)، نیشابور، مرگیانا (مرو)، نیسا (نسا)، تپورستان (طبرستان) و کومش، تاریخ با ارزشی بوجود آورده‌اند.

1 Turkmen family1 - ترکمن صحرا با سابقه هفت هزار سال سکونت
تصویر یک خانواده ترکمن

وی اظهار داشت: قدیمی ترین یافته‌های باستان شناسی منطقه شمال (سفالینه ها و دست ساخته های بشر که در شمال گنبد کاووس یافت شده) پیشینیه سکونت و زیست را در منطقه ترکمن صحرا به بیش از هفت هزار سال پیش می رساند.

قهاری تصریح کرد:گنبد کاووس – مرکز ترکمن صحرا – که نام خود را از بلندترین برج آجری دنیا (که یک هزار سال پیش بنا یافته است) گرفته، دومین شهر بزرگ استان گلستان پس از گرگان بوده از این شهر در دوران باستان به نام هیرکان یاد شده است.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد:این شهر سالیان طولانی، هنگام حکمرانی آل زیار، پایتخت ایران بوده شهر کنونی (پس از نابودی کامل بواسطه زلزله) از نو، به سال ۱۳۰۵ در دوران پهلوی اول بنیان نهاده شد و به سپاس از قابوس بن وشمگیر، سلطان آل زیاری نام آن را گنبد قابوس (که اکنون به گنبد کاووس تغییر یافته است) نهادند و نقشه اصلی این شهر توسط شهرسازان آلمانی با الگوی شطرنجی طراحی شده و جزء اولین شهرهای ایرانی است که دارای بلدیه (شهرداری) بوده است.

Map T - ترکمن صحرا با سابقه هفت هزار سال سکونت
نقشه ترکمن صحرا

وی اظهار داشت :اینچه برون (دماغه باریک)، شهری مرزی در شهرستان گنبد کاووس و مرکز بخش داشلی برون بوده و در زمان های قدیم اطراق گاه مسافران خیوه و استرآباد بوده است.

قهاری تصریح کرد: ساکنین اینچه برون از طایفه یموت (ترکمن) هستند زمین های اطراف اینچه برون شوره زار بوده و تالاب های آلما گل و آلا گل که از دیدنی های آن است.

رییس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد:اینچه برون محل اصلی وقوع حوادث کتاب “آتش بدون دود” اثر نویسنده نامدار ایرانی نادر ابراهیمی است.

گفتنی است؛انجمن مفاخر معماری ایران در نود و پنجمین گفتمان هنر و معماری که با همکاری موسسه مطالعات منظر پایدار۳۰ مرداد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع ) برگزار می شود به شهر اینچه برون می پردازد./

منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی آیغیت…

مارقوش ترکمن صحرا
شرکت بازرگاني و گردشگري
www.margush.ir

گنبد کاووس – پاساژ شهرداري، واحد 12
Tel: 0172 – 222 12 28
TelFax: 0172 – 229 14 49
Mobile: 0939 229 14 49

استفاده از مطالب سايت با قيد منبع مانعي ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا