اسب

اسب‌های آزاد جاده گنبدکاووس-اینچه برون/جاده نفت پاشنه‌ آشیل مسئولان+عکس

مارقوش: دیدن اسب‌هایی که در حاشیه جاده‌ی گنبدکاووس – اینچه برون در حال چرا هستند بی‌اختیار ما را به یاد اسبهای وحشی و زیبای ترکمن که در دشت‌ها و کوه‌های تورکمنصحرا می‌تاختند می‌اندازد.

هر گردشگری که به ترکمنصحرا سفر می‌کند یکی از اولین تصورات ذهنی که دارد دیدن اسب‌های ترکمن در صحرا است.

سیاحت کنندگان با این خیال که می‌توانند اسب‌های وحشی را در دشت‌های زیبای ترکمنصحرا ببیند، از کوه‌ها و بیابان‌های بکر سرزمین کهن ترکمن‌ها بازدید کند و در آلاچیق‌های ترکمن (آق اؤی) با نوازندگان و خوانندگان (باغشی ها) بنشیند و قالداو چای بخورد و از غذاهای لذیذ ترکمن تناول کند به این دیار که هزاران سال تاریخ و آثار دیدنی در خود نهفته دارد سفر می‌کنند.

بسیاری از این جاذبه‌های محلی و سنتی ترکمن‌ها را در طرح‌های بوم‌گردی ایجاد شده از طرف برخی شرکت‌های گردشگری محلی در شهرها و روستاهای مختلف استان گلستان می‌توان مشاهده کرد اما دیگر از اسب‌های وحشی ترکمنصحرا خبری نیست.

دیدن اسب‌های آزادگرد در دشت‌های ترکمن زیبایی خاصی دارد اما آنها اسب‌های وحشی نبوده و سال‌های زیادی از حضور اسب‌های افسانه‌ای می‌گذرد و این چهارپایان زببا که اکنون می‌بینیم تنها نژادی باقی مانده از اسب‌های اهلی رها شده می‌باشند.

اسبهای آزاد در اقصی نقاط ترکمنصحرا و کو‌ه‌های زیبای دشت ترکمن همگی دارای صاحبانی از روستاهای اطراف مراتعی که در آن می‌چرند هستند.

جاده نفت پاشنه آشیل مسئولان گنبدکاووس و استان گلستان

جاده گنبدکاووس به سمت اینچه‌برون که در بخش مرزی داشلی‌برون می‌باشد بیش از ۴۵ کیلومتر است و با وجود اینکه این جاده مرزی بسیار باریک، بدون شانه و کاملا غیر استاندارد است به سبب وجود گمرک و مرز ترکمنستان، همچنین ایستگاه راه‌آهن شمال کشور، یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های مواسلاتی ایران می‌باشد که روستاهای زیادی در این بخش وجود دارد و نیز داشلی‌برون بزرگترین بخش  استان گلستان به شمار می‌رود.

سال‌هاست، این جاده پر تردد که از کنار روستاهای مختلف ترکمن‌نشین عبور می‌کند با حضور احشام مختلف چون گله‌های گوسفند، شتر و اسب‌های آزادگرد در طول جاده به یکی از حادثه خیزترین جاده‌های مواسلاتی شمال کشور بدل شده و سالانه جان بسیاری از هموطنان در تصادف با شتر و احشام دیگر به مخاطره می‌افتد و نیاز جاده‌ای استاندارد و عریض (آزادراه) را برای امنیت مسافران و اهالی بخش داشلی‌برون که ساکنان آن مرزنشینان و مرزداران شریف هموطنمان هستند را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

جاده موسوم غیر از تابلوهای پراکنده، علائم مناسبی ندارد و فاقد روشنایی بوده و اغلب تصادفات با احشام نیز در شب پیش می‌آید به خصوص شتر که یکباره چون کوهی در وسط جاده ظاهر می‌شود که بیشتر اوقات مرگ سرنشینان خودروها را منجر می‌شود.

وحشی ترکمنصحرا 1 1024x670 - اسب‌های آزاد جاده گنبدکاووس-اینچه برون/جاده نفت پاشنه‌ آشیل مسئولان+عکس

گنبدکاووس با بیش از ۵ هزار کیلومتر وسعت و حدود ۳۶۰ هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهرستان استان گلستان محسوب می‌شود و این موضوع بیش از پیش نیاز جدی به اصلاح و بهینه سازی جاده‌ها را نمایان می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در کشور‌های متمدن جاده و راه‌آهن است. جاده موثرترین عامل توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و فرهنگی بین شهرها و استانها در کشور به شمار می‌رود، حال اینکه بیش از ۲۰ سال از زیرساخت‌های اولیه جاده نفت گنبدکاووس می‌گذرد و تاکنون اقدامی موثر در تکمیل این پروژه پر اهمیت که شهر گنبدرا حدود ۳۰ کیلومتر به مرز گمرک نزدیک‌تر می‌سازد صورت نگرفته است.

جاده نفت که در موازات جاده قدیم گنبدکاووس- اینچه برون واقع شده است سابقا جاده خاکی روستایی بیش نبوده و بعدها به منظور تحقیقات و اکتشافات نفت ساخته شده است جزو بزرگ‌ترین پروژه‌های این شهرستان بوده، کریدور ارتباطی و تجاری استان گلستان به مرز ترکمنستان محسوب می‌شود که علاوه بر کاهش بار سنگین تردد جاده قدیم می‌تواند جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد.

یاشار نیازی

عضو انجمن روزنامه‌نگاران کشور

عضو خانه مطبوعات گلستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا