کشتـی آلیـــش گنبـد

تاریخچه کشتی آلیش

آلیش در زبان فارسی به معنی مبایحه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن می‌باشد که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می‌گویند.

5 - تاریخچه کشتی آلیش
کشتی آلیش ترکمن صحرا

این ورزش از سالهای بسیار دور بصورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان، … و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران، … دارای آثار دیرینه می‌باشد. فعالیتهای بین‌المللی این ورزش از سال 1990 آغاز گردیده و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم گردیده و در سال 1995 اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در دوبخش آقایان و بانوان برگزار شد. هم اکنون 39 کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و 58 کشور جهان بصورت غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند و در حال حاضر این رشته دارای فدراسیون بین المللی – فدراسیون در قاره های آسیا – اقیانوسیه – اروپا – آمریکا و آفریقا میباشد. فدراسیون بین المللی در حال حاضر در کشور لیتونی شهر ویلنیوس و مقر فدراسیون آسیائی در کشور قرقیزستان شهر بیشکک و فدراسیون آفریقا در کنگو و فدراسیون اروپا نیز در شهر ویلینوس لیتوانی میباشد.
شایان ذکر است ریاست فدراسیون بین المللی آلیش در دور دوم بعهده آقای محمد علیپور از ایران و فدراسیون مذکور در ایران مستقر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا