آثار باستانیاخـبــــــــاراخبار فرهنگی

ثبت پنج اثر تاریخی و فرهنگی آزادشهر در فهرست آثار ملی

tapekhandooz azadshahr 300x199 - ثبت پنج اثر تاریخی و فرهنگی آزادشهر در فهرست آثار ملیمیراث فرهنگی-مارقوش- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزادشهر از ثبت پنج اثر تاریخی و فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران، علیرضا حصارنوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: در آخرین جلسه شورای ثبت آثار تاریخی کشور که در تهران برگزار شد، با ثبت ۵ اثر تاریخی و فرهنگی آزادشهر در فهرست آثار ملی موافقت شد.
وی افزود: با پنج اثر ثبت شده اخیر که شامل تپه نوده خاندوز، زیتون تپه، پل نوده، پل غزنوی و کاخ پهلوی خوش ییلاق است، تعداد آثار ثبت شده آزادشهر در فهرست آثار ملی کشور به ۳۶ اثر رسید.
وی در خصوص مزیت های این اتفاق ابرازکرد: ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی دو مزیت کلی دارد؛ اول اینکه مالکیت اثر یا شیء مشخص شده و علاوه بر آن از نابودی، سرقت و از بین رفتن آن جلوگیری می شود.
حصارنوی افزود: اصولا از دید حقوقدانان تا فعل یا عملی ثبت نشود همیشه در مظان از بین رفتن، به فراموشی سپردن و نابودی است و آثار تاریخی، فرهنگی و هنری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
حصارنوی بیان کرد: از همین رو هم سازمان های بین المللی از کشورها می خواهند آثار تاریخی و برجسته خود را ثبت کنند و هم نهادهای دولتی بر اهمیت این امر صحه می گذارند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آزادشهر خاطرنشان کرد: با ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی، اعتبار لازم برای انجام برنامه های مرمتی، مطالعاتی و حفاظتی تامین می شود و هماهنگی و همکاری بیشتر مالکان قانونی برای ارائه آگاهی از نحوه خرید و فروش و ساخت و سازها در عرصه و حریم آثار ثبتی صورت خواهد پذیرفت.
شهرستان ۹۶ هزار نفری آزادشهر در شرق استان گلستان دارای ۶۹ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که بافت تاریخی روستای فارسیان، تپه ازدار تپه و نظام آباد و جنگل بن قلعه از جمله آنها محسوب می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا