اخبار ورزشیکشتـی آلیـــش گنبـد

«گورش» ترکمن در کنج فراموشي

آلیش گنبد به نقل از جام جم آنلاين:
کشتی سنتی گورش یا آلیش که به کشتی سنتی ترکمن شهره است بر اثر بی توجهی و بی برنامگی مسوولان در کنج فراموشی درحال خاک خوردن است و نیاز به توجه ویژه دارد.

100837879311 - «گورش» ترکمن در کنج فراموشي

به گزارش مهر ، گورش به زبان ترکمنی به معنای با هم دیدار کردن است و در جشن‌های عمومی و مجالس عروسی قوم ترکمن جایگاه خود را حفظ و میدان داری می‌کند.

این رشته هر چند آمیخته با فرهنگ ترکمن است، هنوز در میان این قوم، وجهه و اعتبار خود را داراست و از آنجا که متعلق به فرهنگ ایران است در دیگر مناطق شمال ایران نیز گستردگی خاصی دارد.

 گستردگی این رشته از ایران به دیگر نقاط آسیا نیز رسیده است و با فرهنگ کشورهای آسیایی عجین شده است و اکنون در کشورهایی مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و آسیای میانه دارای قدمت بسیاری است.

 گورش در برخی نقاط ایران از جمله مناطق ترکمن نشین به همین نام خوانده می‌شود و از سال 81 صورت قانونمندی گرفت و بنام کشتی آلیش درآمده است.

 آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است و این ورزش در استانهای گلستان، خراسان شمالی و رضوی و مازندران دارای پیشینه است.

 قوانین این رشته اولین بار از سوی عبدالکریم سودی ورزشکار گلستانی، ناصرعزیزف از ازبکستان و بای آمان آرکنی از قرقیزستان تدوین شده است و در حال حاضر 60 هزار نفر در جهان به صورت رسمی و غیررسمی به این رشته می‌پردازند.

 آلیش یا کشتی با کمربند با استفاده از کمربند در زمینهای خاکی، ماسه‌ای و چمن برگزار می‌شود و تماس هر یک از نقاط بدن کشتی گیر با زمین موجب باخت می‌شود.

 شناسایی 3500 ورزشکار آلیش

 نایب رئیس فدراسیون جهانی آلیش و ورزشکار گلستانی در زمینه وضعیت کشتی آلیش ایران گفت: در حال حاضر سه هزار و 500 نفر در 26 استان کشور در این رشته ورزشی فعالیت دارند و تیم مردان و زنان ایران، نایب قهرمان جهان و آسیاست.

 عبدالکریم سودی بیان کرد: در ایران تاکنون دوبار در سالهای 82 و 86، میزبان رقابتهای جهانی آلیش بودیم که با استقبال خوبی از ناحیه کشورها مواجه و باشکوه خاصی برگزار شد.

 وی با اشاره به این‌که آلیش تحت نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی اداره می‌شود گفت: در استانها نیز این رشته زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی است.

 سودی در زمینه مسابقات این رشته ورزشی گفت: مسابقات رسمی آلیش در گروه زنان و مردان برگزار می‌شود که شرکت کنندگان گروه مردان در چهار گروه سنی با زمانهای مختلف شامل نونهالان با مدت زمان سه دقیقه، نوجوانان و جوانان با مدت زمان چهار دقیقه، بزرگسالان نیز در پنج دقیقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

 نایب رئیس فدراسیون جهانی آلیش بیان کرد: مسابقات گروه زنان نیز در چهار دقیقه روی تشک برگزار می‌شود.

 وی افزود: رقابتهای استانی و قهرمانی کشور همه ساله در ایران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود، ولی در زمینه عملکرد تیم گلستان در رقابتهای کشور آلیش، این استان بارها قهرمان مسابقات آلیش جوانان و بزرگسالان بوده است.

 عبدالکریم سودی یادآورشد: در آخرین اعزام اعضای تیم ملی آلیش به مسابقات قزاقستان، سه نفر از اعضای تیم چهار نفره از گلستان بودند.

 ضعف آلیش بانوان گلستان

وی درباره آلیش بانوان گفت: بانوان گلستانی در رقابتها کشوری بسیار ضعیف هستند و باید بتوانند این ضعف را جبران کنند.

 بی توجهی استانها به ورزشهای بومی

 نایب رئیس فدارسیون جهانی آلیش تاکید کرد: بزرگترین مشکل این رشته سنتی و پرطرفدار، بی توجهی استانها به رشته‌های بومی است.

 وی افزود: برای حل مشکلات این رشته ورزشی، درخواست فدراسیون جداگانه‌ای برای این رشته شده است.

رئیس هیات روستایی و عشایری گلستانی نیز گفت: وضعیت آلیش استان مطلوب است و رشته آلیش به دلیل قدمت آن نزد قوم ترکمن و مناطق ترکمن نشین گنبد، بندرترکمن، کلاله، آق قلا، مراوه تپه فعال است.

 جوانمردان یادآورشد: آلیش از سال 81 صورت رسمی خود گرفت و در محافل جهانی مطرح شد و همواره ایران نیز در زمره مطرح ترین کشور در آلیش است.

 وجود 100 ورزشکار آلیش در گلستان

 وی جمعیت تحت پوشش این رشته ورزشی در گلستان را 100 نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان کلاله امسال میزبان مسابقات قهرمانی آلیش کشور بود که توانست مقام قهرمانی این مسابقات را بدست آورد و در بخش جوانان نیز که در تبریز برگزار شد، گلستان قهرمان شد.

به باور کارشناسان، آلیش گلستان هر چند قهرمانانی جهانی دارد ولی در تشکیلات کوچکی بنام انجمن اداره می‌شود و نیاز است تا در قالب فدراسیون فعالیت کند و بودجه‌ای خاص برایش درنظر گرفته شود.

 این رشته به دلیل برخی کمبودها و حمایت نشدن با مشکلات زیادی روبروست که توجه ویژه مسوولان برای رونق دوباره آن را طلب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا