جدیدترین مطالب
خانه » گـردشگــری Tourism » مقالات گردشگری » نقش توانمندسازی منابع انسانی در موفقیت پایدار صنعت گردشگری

نقش توانمندسازی منابع انسانی در موفقیت پایدار صنعت گردشگری

مقدمه
پایداری در فاکتورهای توازن اجتماعی، محیطی و اقتصادی برای عملکرد طولانی، از مسایل حیاتی دنیای امروز و سازمان های خصوصی و دولتی محسوب می گردد. با وارد شدن به قرن بیست و یکم، موفقیت پایدار به یک مسأله حیاتی در دنیای امروز تبدیل شده است. یکی از فاکتورهای مهم موفقیت پایدار یک سازمان و یا کسب و کار، نیروی انسانی توانمند آن سازمان است. بررسی موفقیت پایدار شرکت های معروفی چون کوکاکولا، کداک، اینتل، فلیپس و کشورهای موفق در صنعت گردشگری، نشان می دهد که هسته اصلی موفقیت پایدار این شرکت ها و کشورها طی چند دهه گذشته، نیروی انسانی توانمند آنها بوده است. با توجه به اهداف مختلف توسعه صنعت گردشگری، عامل انسانی توانمند نقش بسیار مهم و حیاتی در موفقیت پایدار این صنعت و رسیدن به اهداف تعیین شده دارد.

دکتر علی دنیادیده


اهمیت و ضرورت توانمندسازی

بررسی موفقیت کشورهای توسعه یافته، سازمان ها و شرکت های بزرگ دنیا نشان می دهد که عامل مهم و اساسی موفقیت این کشورها و سازمان ها، نیروی انسانی متخصص، خلاق و با انگیزه آنها بوده است. نگاهی به موفقیت کشورهایی مثل اسپانیا، ترکیه و فرانسه در صنعت گردشگری طی سال های اخیر نشان می دهد که عامل مهم پیشرفت این کشورها و شرکت های بزرگ گردشگری آنها، نیروی انسانی توانمند آنها بوده است.
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها و شرکت ها برای موفقیت در عرصه صنعت گردشگری، نیاز به نیروی توانمند و خلاق دارند. در واقع نیروی انسانی یک سازمان، ثروت واقعی آن سازمان را تشکیل می دهد و بدون نیروی انسانی توانمند، موفقیت در این صنعت در دنیای پر رقابت امروز کاری سخت و نشدنی است.
یکی از مهمترین دغدغه های سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز، گردآوری نیروی انسانی خلاق و با استعدادی است که قادر به ایجاد تحول در سازمانی که متعلق به آن هستند، باشند. در واقع یک سازمان موفق، مجموعه ای از انسان های فهیم و با استعدادی است که کل سازمان را متعلق به خود دانسته و با عشق به کار و استفاده از تجارب و دانش خود و با کار گروهی در موفقیت سازمان خود می کوشند. احساس مسئولیت، کار گروهی، حل مشکل، ایجاد تحول، خلاقیت و ابتکار، انجام تصمیم گیری های درست از مشخصات بارز نیروی انسانی توانمند است که نیاز هر سازمان و بنگاه اقتصادی برای موفقیت پایدار در دنیای امروز است.

grey - نقش توانمندسازي منابع انساني در موفقيت پايدار صنعت گردشگري

اهداف صنعت گردشگری
امروزه سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری در جهت توسعه صنعت گردشگری با اهداف (انجام امور زیربنایی در حمل و نقل- ایجاد جذابیت های گردشگری- تبلیغات هدفمند- رشد و توسعه اقتصادی- سرمایه گذاری در زمینه توسعه محصولات گردشگری استاندارد- کسب درآمدهای ارزی- بازاریابی هدفمند در بازارهای جهانی و منطقه ای) حرکت می کنند. با توجه به اهداف فوق، توانمندسازی کارکنان بخش دولتی و خصوصی جهت رسیدن به اهداف فوق و در نتیجه رسیدن به موفقیت پایدار صنعت گردشگری خیلی مهم و حیاتی است.

نقش توانمندسازی منابع انسانی
نقش توانمندسازی منابع انسانی صنعت گردشگری در بخش های دولتی و خصوصی بر روی موفقیت پایدار بخش های مختلف و بهبود مستمر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
– تامین رضایت مشتری در اماکن گردگشری از طریق ارائه خدمات استاندارد
– ارائه خدمات مناسب با توجه به نیازهای گردشگران
– ارتباط بهتر کارکنان و پرسنل با همدیگر و با مدیران
– افزایش رضایت شغلی و ایجاد محیط کار پویا در اماکن گردشگری
– افزایش بهره وری و کارایی پرسنل دولتی و خصوصی گردشگری
– استفاده از خلاقیت و نوآوری در انجام کار
– احساس حس تعلق به سازمان و انجام کار گروهی
– افزایش کیفیت انجام کار
– ارتقای خدمات ارائه شده به گردشگری در اماکن گردشگری
– کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری بنگاه های اقتصادی گردشگری
– افزایش قدرت تصمیم گیری در بین پرسنل
– رسیدن به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت صنعت گردشگری در کسب درآمدهای ارزی و رشد و توسعه اقتصادی

grey - نقش توانمندسازي منابع انساني در موفقيت پايدار صنعت گردشگري

تامین رضایت مشتری در اماکن گردشگری
یکی از دستاوردهای مهم توانمندسازی پرسنل، تامین رضایت مشتری است. در واقع با تامین رضایت مشتری در بخش های دولتی و خصوصی (بازارها- خدمات عمومی- هتل ها و رستوران ها) می توان در بخش های مهم دولتی و خصوصی به موفقیت پایدار رسید. با توجه به رسالت سازمان ها گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد و سالم، با توانمندسازی پرسنل اماکن گردشگری و ارائه خدمات مطلوب به مشتری و کسب رضایت مشتری می توان از این طریق کسب درآمد کرده و با افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری به رشد و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال مولد کمک کرد.
در بیشتر هتل های زنجیره ای موفق دنیا، هر عضوی از خدمه هتل هر روز عصر از مسافران اتاق ها می پرسد آیا به کمک اضافی نیاز ندارند و اینکه آیا تمام امور در جهت تامین رضایت آنان بوده است. در واقع این خدمه توانمند هتل شخصا می توان در برابر خواسته های ویژه مهمانان و شکایات آنان پاسخگو باشد. توانمند بودن مدیران و پرسنل اماکن گردشگری نیز باعث ارائه خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب به گردشگران خواهد شد. پرسنل و مدیران توانمند می دانند که رضایت مشتری در درجه اول اهمیت قرار دارد. پرسنل توانمند سازمان های دولتی و خصوصی گردشگری نیز با ارائه خدمات مطلوب به ارباب رجوع و سرمایه گذاران در واحدهای اقتصادی و گردشگری، نقش بسزایی در جذب گردشگر و سرمایه گذار و در نتیجه کمک به رشد و توسعه منطقه دارند. نیروهای خدماتی از جمله رانندگان تاکسی توانمند نیز با احترام به مسافران در مبادی ورودی، نقش بسزایی در تامین رضایت گردشگران و در نتیجه موفقیت پایدار منطقه دارند.
در واقع کل فعالان توانمند دولتی و خصوصی مناطق گردشگری می دانند که مانند یک زنجیر، عضوی محکم از یک نظام هستند که با کمک همدیگر و تامین رضایت گردشگر نقش بسزایی در موفقیت پایدار گردشگری منطقه خود دارند.

ارائه خدمات مناسب به گردشگران
امروزه نقش ارائه خدمات مناسب جهت پیروزی در عرصه رقابت تجاری بر کسی پوشیده نیست. اهمیت جذب گردشگر و سرمایه گذار در مناطق توریستی دنیا جهت رشد و توسعه منطقه یکی از اهداف سازمان های گردشگری است. ارائه خدمات مطلوب به سرمایه گذاران و گردشگران در مناطق گردشگری با توانمند کردن نیروی انسانی بخش های دولتی و خصوصی در افزایش جذب گردشگران و سرمایه گذاران نقش اساسی دارد. در واقع این پرسنل توانمند است که می توانند اقدام به جذب سرمایه گذاران و گردشگران داخلی و خارجی نموده و نیروهای خدماتی با ارائه سرویس مناسب، آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. در واقع افزایش جذب سرمایه گذاران و گردشگران باعث افزایش درآمد، اشتغال، رشد و توسعه منطقه شده و موفقیت پایدار را به دنبال خواهد داشت.

افزایش رضایت شغلی
افراد توانمند با ارائه خدمات خوب و جلب رضایت مشتری و ارباب رجوع باعث رضایت شخصی خود نیز می شوند. در واقع پرسنل توانمند که مسلط به خدمات ارائه شده هستند و دارای توانمندی بالا در جواب گویی به مشتری هستند، کمتر دچار استرس شده و در محیط کار از شغل خود لذت می برند. داشتن پرسنل توانمند و راضی برای سازمان می تواند نعمتی باشد که باعث رشد و توسعه آن شده و موفقیت پایدار را برای آن سازمان به ارمغان آورد. در هر پست سازمانی اگر فرد ناتوان باشد و نتواند انتظارات را برآورده کند، خود خسته شده و از آن سیستم بیرون می رود. افرادی که به علت احتیاج و اجبار در شغلی (مانند خدمه رستوران یا هتل) مشغول می شوند، در صورتی که توانمند نباشند باعث ضربه زدن به کل مجموعه خواهند شد. به همین دلیل رضایت شغلی لازمه موفقیت یک سازمان است که با توانمند کردن پرسنل، سازمان به آن می رسد.

حس تعلق به سازمان و انجام کار گروهی
پرسنل و مدیران توانمند شده خود را جدا از سیستم کاری سازمان خود نمی دانند و یک حس تعلق عمیق به سازمان خود دارند. این افراد کار خود را یک کار انفرادی نمی دانند، بلکه کار خود را قسمتی از جریان یک مجموعه می دانند. حس تعلق به سازمان و مجموعه و اعتقاد به انجام کار گروهی باعث موفقیت کل سیستم می شود. در واقع موفقیت مجموعه ها و سازمان های کوچک و بزرگ باعث ایجاد یک موفقیت برای کل مجموعه بزرگ و منطقه شده و رشد و توسعه را به ارمغان می آورد. برای مثال در مجموعه های بازارها، هتل ها و اماکن گردشگری، اگر پرسنل هتل ها، مراکز پذیرایی و بازارها افرادی توانمند باشند، خود را در برابر کل مجموعه مسئول خواهند دانست و با ارائه خدمات خوب به مشتری و ایجاد رضایت در آنها، کل مجموعه را سربلند خواهند کرد. اقامت در یک هتل با ارائه سرویس خوب و یا خرید از یک مغازه از یک بازار بزرگ و یا استفاده از یک تاکسی با راننده توانمند در یک منطقه گردشگری، باعث می شود که گردشگر یا سرمایه گذار یک خاطره خوب از منطقه داشته باشد. ادامه این جریان باعث افزایش تبلیغات مثبت و ورود گردشگر و سرمایه گذار و در نتیجه رشد و توسعه منطقه و موفقیت پایدار خواهد شد.

خلاقیت و نوآوری در انجام کار
در دنیای امروز یکی از عوامل مهم و حیاتی پیشرفت سازمان ها و شرکت های بزرگ، مسأله نوآوری است. شرکت یا سازمانی که در مدت فعالیت خود دست به هیچ گونه نوآوری نزند، مطمئنا در زمان پیشرفت با رکود روبه رو شده و ورشکست خواهد شد. خلاقیت و نوآوری یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان ها و پرسنل توانمند است. نوآوری، ایده های جدید، محصولات جدید، سرویس جدید و راه های تازه برای انجام کار، در دنیای امروز برای ادامه حیات الزامی بوده و از طریق پرسنل توانمند ایجاد می شود. نوآوری زمانی ایجاد می شود که از ایده های جدید استقبال به عمل آمده، فضای مثبت کاری ایجاد شده و افراد به ریسک کردم تشویق شوند و از ایده های آنها استقبال به عمل آید.
در مناطق توریستی دنیا نیز جهت موفقیت در عرصه های بین المللی جهت جذب گردشگر و سرمایه گذار و سایر اهداف جانبی، سازمان ها نیازمند افراد و نیروی انسانی توانمند با نوآوری و خلاقیت بالا هستند تا موجبات موفقیت پایدار را فراهم سازند. خلاقیت و نوآوری می تواند به اشکال زیر در مناطق گردشگری وجود داشته باشد:
نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات مطلوب به گردشگران
نوآوری و خلاقیت در جذب سرمایه گذاران بین المللی و داخلی
نوآوری و خلاقیت در ارائه سرویس های مطلوب در هتل ها و مراکز پذیرایی
نوآوری و خلاقیت در ارائه خدمات عمومی به بهترین شکل ممکن به گردشگران
نوآوری و خلاقیت در فروش کالا و خدمات به مشتریان داخلی و بین المللی
این نوآوری ها و خلاقیت ها در سازمان های گردشگری می تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی و موفقیت پایدار این صنعت را فراهم سازد.

حل مشکلات
توانمندسازی قابلیت کارکنان را برای حل مشکلات بهبود می بخشد. یکی از اولین اثرات توانمندسازی پرسنل، تغییرات در رفتار است. این تغییرات در رفتار که از نتایج حاصل از توانمندسازی است، به طور طبیعی باعث ایجاد یک ظرفیت بالقوه برای حل مشکلات در سازمان می شود. پرسنل توانمند بخش دولتی و خصوصی در مناطق گردشگری، با یک دیدگاه جامع و گروهی می توانند مشکلات ایجاد شده در بخش های مختلف را شناسایی و با توانایی ها و کار تیمی آن را حل نمایند. تشخیص مشکل و ارائه راهکار برای حل آن، تنها از عهده افرادی برمی آید که توانمند بوده و به کار تیمی معتقد باشند. در صورت ناتوان بودن پرسنل، در بیشتر مواقع سعی می شود با پاک کردن صورت مسأله مشکل حل شود. رشد و توسعه اقتصادی و موفقیت پایدار در صنعت گردشگری، نیازمند نیروی انسانی خلاق و توانمندی است که با تشخیص به موقع مشکل، اقدام به ارائه راه حل برای آن نمایند.

تفویض اختیار
یکی از مهمترین دستاوردهای توانمندسازی کارکنان، تفویض اختیار است. وجود اختیارات منافع فراوانی را برای سازمان ها و افرادی که در آن مشغول به کار هستند، به همراه دارد. زیرا از این طریق افراد خواهند توانست بر میزان بازدهی خود افزوده و سبب پیشرفت سازمان شوند.
نیروی کار از این طریق خواهند توانست راه هایی برای افزایش کیفیت و بازده کار خود پیدا کنند.
تمامی افراد از برنامه کاری خود آگاه بوده و کمتر دچار سردرگمی شوند.
کارمندانی که از اختیارات لازم در کار خود برخوردارند، کمتر دچار مشکل خواهند شد.
می توان از این طریق نیروی کار غیرموثر را شناسایی کرد.
کارمندان معمولا از طریق کارهای گروهی به انجام وظیفه پرداخته و از این طریق می توانند دانش مورد نیاز کارشان را افزایش دهند.
بودجه ای که باید برای دادن مزایا و تسهیلات سرمایه گذاری شود، از این به بعد به آموزش گروه ها جهت افزایش بازدهی سازمان اختصاص داده می شود.
در واقع با مدیریت توانمند و تفویض اختیار به پرسنل توانمند شده، می توان از مزایای آن در جهت موفقیت پایدار در سازمان های گردشگری استفاده کرد.

نتیجه گیری
توانمندسازی پرسنل بخش های دولتی و خصوصی مناطق گردشگری یکی از ارکان مهم ردش و توسعه اقتصادی و موفقیت پایدار این مناطق است. دستیابی به اهداف تعیین شده در مناطق گردشگری از جمله رشد جذب گردشگر و سرمایه گذار، رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و کسب درآمدهای ارزی جز از طریق توانمند کردن نیروی انسانی شاغل در این مناطق امکان پذیر نمی باشد. نیروهای توانمند با جلب رضایت گردشگران، افزایش کیفیت کار و بهره وری، افزایش قدرت تصمیم گیری و حل مشکلات، نقش اساسی در رشد و توسعه مناطق گردشگری و موفقیت پایدار این مناطق دارند. مدیران توانمند مناطق گردشگری، می توانند تا حدودی زیادی به اهداف تعیین شده دست پیدا کرده و باعث موفقیت پایدار این مناطق شوند. ارائه آموزش های کوتاه مدت، بلندمدت، در حین خدمت و آموزش های استاندارد دانشگاهی به پرسنل بخش های خصوصی و دولتی سازمان های گردشگری، یکی از مهمترین ارکان موفقیت پایدار صنعت گردشگری محسوب می شود. وجود محصولات استاندارد گردشگری از جمله هتل ها و اماکن تفریحی بدون استفاده از نیروهای آموزش دیده و توانمند باعث عدم موفقیت صنعت گردشگری خواهد شد.

مارقوش ترکمن صحرا / شرکت گردشگری و توریستی

www.margush.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.