جدیدترین مطالب
خانه » دایرة‌المعارف » آثار باستانی » مقبره و زیارتگاه سلطان حبّی

مقبره و زیارتگاه سلطان حبّی

مارقوش- آن گونه که از شواهد بر می‌آید و عقیده‌ی عموم مردم بر آن تأکید دارد این است که سلطان حبی به اولیای غایب پیوسته است.

اخیرا – چند وقت پیش شنیدم که زیارتگاهی در منطقه قرق جنگل گلستان وجود دارد که مزار سلطان حبی است. به همین جهت برای زیارت و تحقیق بیشتر در تاریخ ۲۸ مهر سال ۱۳۹۷ همراه با تنی چند از دوستان و همکاران فرهنگی به محل مزار قدیمی سلطان حبی در شهرستان کلاله عازم شدیم.

مزار سلطان حبی در بلندترین نقطه شمال جنگل گلستان در حد فاصل جنگل گلستان و منطقه گلیداغ قرار دارد. مقبره آن بزرگوار، در دخمه (کومه) سنگی واقع شده است. در طرف غرب آن دو کومه دیگر با درب مستقیم به عنوان مهمان‌سرا توسط زائرین بنا شده و چند تکه چوب حکاکی شده‌ی قدیمی در روی مزار سلطان حبی جلوه ای خاص به این مقبره قدیمی بخشیده است.

grey - مقبره و زیارتگاه سلطان حبّی

بخش های از سقف مقبره بازسازی شده و توسط اهالی و زائرین پوشانده شده است. یکی از ستون‌ها نقش حکاکی‌های قدیمی اسلامی را بر روی خود دارد. مزار حبی را با تخته سنگ‌های بزرگ درست کرده‌اند که نمایی همچون سنگ‌های دیوار اتاق دارد. مزار سلطان حبی را محلی‌ها «مرغزار اولیا» نیز می‌گویند و دو قله‌ آن طرف‌تر در جانب شمال غربی کوه «گلعذار اولیا» قرار دارد که به روایت مردم مزار خواهر سلطان حبی است.

در جنوب سلطان حبی، قله‌ی «محمد زمان» (نشین)، در جنوب شرقی قله‌ی «یکه بارماق»، در شرق «دویه اؤرکوجی» (کوهان شتر) (دیوار کجی) و در غرب قله‌ی «صوفی قوْتچی» یا «صوفی قوْرچی» قرار دارد.

دورتادور سلطان حبی مزار مسلمین قرار دارد که به زمان‌های بسیار قدیم احتمالاً به زمان سلطان حبی مربوط است. قدمت سنگ مزارها از زندگی و وجود تمدن در دوران گذشته حکایت دارد.

grey - مقبره و زیارتگاه سلطان حبّی

بسیاری از زائری و مردم از نقاط دور و نزدیک به خصوص از روستاهای گلیداغ، لؤهوندور، یان‌بولاق، یل چشمه و به‌کده به این آرامگاه قدیمی آمده، مزار سلطان را زیارت می‌کنند.

برخی از مردم عقیده دارند که اینجا محل عروج سلطان و برخی دیگر محل عبادت و زندگی وی است. احتمال اینکه وی عروج کرده باشد و تاکنون زنده باشد، کم است. این روایت احتمالاً از شجره‌نامه‌ی آتا نشأت می‌گیرد.(۱۰)
با توجه به وفات پدر سلطان در سال ۵۸۲ هجری، احتمال می‌رود که وی چند سال پیش از این تاریخ به آنجا مهاجرت کرده باشد. احتمالاً بعد از آمدن سلطان حبی به آنجا، مردم به دور وی گرد آمده و محلی مسکونی در آنجا تشکیل داده باشند. تحقیقات گسترده‌تر باستانشنان اینگونه ابهامات را از بین خواهد برد.

نوشته : محمود عطاگزلی

روزنامه نگار و فعال فرهنگی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.