اخبار فرهنگی

عبور تریلی از کنار برج قابوس ممنوع شد

شرکت گردشگری مارقوش: به نقل از ایرنا رييس پليس راهنمايي و رانندگي گنبدکاووس از ممنوعيت عبور و مرور تريلي هاي تزانزيت از کنار بلندترين برج آجري جهان در اين شهر خبر داد.

هوایی1 - عبور تریلی از کنار برج قابوس ممنوع شد

عبور تريلي هاي ترانزيت از کنار بلندترين برج آجري جهان ممنوع شد
سرهنگ دوم حسين آبشناس گفت: ممنوعيت عبور و مرور تريلي هاي ترانزيت از مرکز شهر گنبدکاووس و کنار برج قابوس، براساس مصوبه شوراي ترافيک شهرستان اجرا مي شود.
وي افزود: اجراي اين طرح علاوه بر کاهش ترافيک خيابان مرکزي شهر گنبدکاووس از آسيب هاي احتمالي ناشي از حرکت اين خودروهاي سنگين به برج آجري قابوس که ثبت جهاني نيز شده است، جلوگيري خواهد شد.
سرهنگ آبشناس اضافه کرد: هماهنگي هاي لازم از سوي سازمان حمل و نقل و پايانه ها با گمرک هاي مرزي ‘اينچه برون و بازرگان’ براي توجيه رانندگان خودروهاي ترانزيت انجام شده است.
وي تصريح کرد: رانندگان خودروهاي ترانزيت از اين پس بايد درحوزه شهر گنبدکاووس از مسير ميدان امام علي(ع) به محور کمربندي و سپس به محور اسبدواني و درنهايت از مسير خيابان شهيد خدايوسفي و آرش شرقي به سمت مرز اينچه برون حرکت نمايند.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي گنبدکاووس با بيان اينکه ماموران راهور نيز در ورودي شهر رانندگان را هدايت مي کنند، خاطرنشان کرد: برخي تابلوهاي هدايت مسير توسط شهرداري درحال نصب است که لازم است، عمليات اجرايي آن تسريع شود.
ميل گنبد يا برج قابوس بن وشمگير بلندترين گنبد آجري دنيا و يکي از آثار ارزشمند معماري دوره اسلامي است، اين بناي تاريخي هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه اي بزرگ قرار دارد.
اين بناي تاريخي در سده چهارم هجري قمري به دستور شمس المعالي قابوس بن وشمگير از پادشاهان آل زيار و در سال 397 هجري(1007- 1006 ميلادي) ساخته شده است.
ارتفاع برج قابوس 55 متر و با احتساب بلندي تپه 15متري پاي بست ان به 70 متر مي رسد، اين بنا با نقشه ستاره اي شکل و گنبد مخروطي به ارتفاع 18 متر است و بر روي بدنه آن 10 ترک وجود دارد که راس هر ترک 60/1 متر و قاعده ان نيز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محيط اصلي گنبد نيز 30 متر مي باشد.

اين بنا در تابستان سال 91 به عنوان بلندترين برج آجري دنياد در يونسکو به ثبت رسيد.

شهرستان مرزي گنبدکاووس بابيش از 325 هزار نفر جمعيت درشرق استان گلستان واقع است و پيش از اين خيابان اصلي اين شهر به هنگام عبور تريلي هاي ترانزيت غالبا با ترافيک سنگيني مواجه مي شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا