جدیدترین مطالب
خانه » دایرة‌المعارف » آداب و رسوم » شیوه‌ی پیشینه‌ی حجاب سر در دویدوق

شیوه‌ی پیشینه‌ی حجاب سر در دویدوق

Ahange-DEL (3)مارقوش تورکمن صحرا – آی‌تکین عطاخانی: جمعی از طایفه ی تکه ی ترکمنستان در طی انقلاب سرخ یا حکومت تزارها به ایران می آیند که در قالب خانواری چند به جانب جلگه ای واقع در خراسان شمالی راهی می شوند و چون مسافتی طولانی را تا این جلگه در می پیمایند در آرزوی مکانی رویایی به اقامت درین جلگه تن می سپارند چرا که دست به دامان لاله خیز جلگه ای شدند کز عیش و نوش زندگی،آب جاری و باغ و بستان و سرمستی برخوردار است.


اینان چون به جلگه در می رسند در عین لاغری و نزاری اند اما دست از تلاش بر نمی دارند و حدیث دل مرده گی گذشته را به واقعه ی زندگی دوباره آشنا می سازند و هر خانواری باغی برابر خود می یابد و عالمی از علوم کاشت باغ و بر و میوه را می آزماید هر یکی گوشه ای از کارها از قبیل پرورش دام و طیور و نظایر آن بر می گزیند و چون از شهر دورند رسوم خودکفایی روستا را می آموزند و بی نیاز و سرافراز به زندگی در جلگه ی غم زدای دلخوشند و چون درختان میوه دهند و شکوفه به بار نشیند و خزان به بهار در آید و مایحتاج آدمی و خانواری اینچنین تامین گردد لاجرم ساکنین آن جلگه را به (دویدوق:سیر گشتیم.) نام می نهند؛ و شام تیره ی گذشته ی خویش را با شام دل افروزی دویدوق به صبح آرزومندی می رسانند و رنج و اندوه پیشینه را به حلقه ی زندگی در جلگه ی دویدوق به نیست می کشانند.

زنان زبده ی دویدوق در قالیبافی خاصه ابریشمی آن مشهورند و تا هنوزه قالی های ابریشمی دستباف آن منطقه بی رقیب است.زنان تیزچشم و پرهنر دویدوق در پیوند با پیشینه ی فرهنگ به سوزندوزی آشنایند و تا الان که در دیگر جاها شاید نکته ای از هنر نمانده ست اما زنان هنرمند دویدوق هر یک به خوبی می توانند نقشی از نقوش کورته و چیرفی و چافت را سوزندوزی کنند و ترجمان بی بدیل در قدرت نفوذ هنر باشند.

و اگر نامداری در نیکنامی ست شور هنر نیکانیچون زنان دویدوق به نامداری معروف است.یکی از زنان کهنسال دویدوق چنین می گوید: در زمان مهاجرت به امید اینکه شاید به ترکمنستان بازگردیم قالی در حال بافت و نیمه تمام را به زیر ماسه دفن کردیم تا که بافت آن را در بازگشت به وطن کامل کنیم ولی چون به اینجا آمدیم به راحت جان رسیدیم و آرزوی بازگشت نداریم چرا که وطن آنجاست که دل آرام گیرد و در دویدوق به واقع به آرامش رسیدیم.

این خانواری چند کز ترکمنستان به جلگه ی دویدوق آمدند سودای بازگشت بر سر ندارند چرا که این مکان را تربت گوهر جانشان کردند و آخر چگونه توانند مکانی را که بشارت بهشت داد ترک کنند و به تعبیری بر این باورم جلگه ی دویدوق و ساکنین آنند که در تقدیر مقدر هم به آرام و قرار رسیدند.

زنان دویدوق که لطف حجاب سر زنان ترکمن را در کورته و چیرفی می دانند تا زمان حال به اقبال تمام توانستند در استفاده از کورته و چیرفی، گوی سبقت را از ترکمنان دیگر بربایند و آخرین بازمانده و میراث دار حفظ حجاب در کورته و چیرفی باشند چنانکه بالشخصه شاهد اعزاز و اعجاز حجاب زنان آن منطقه بوده ام و بر طراز حجاب زنان دویدوق به خاکساری خویش روی نهادم و به خدمت گذارهای پرگذر در لطف منطقه ی بی نیاز و تاجدار دویدوق درآمدم و همیشه و هرگاه اگر حرف آشنایی خواستم و گوشه ی امیدی و گرمی گفتاری طلبیدم به چین زلف دویدوق و اصالت اصیل آن گرفتار آمدم.

آی‌تکین عطاخانی

خبرنگار افتخاری مارقوش تورکمن صحرا

۲ نظر

  1. با سلام احترام
    بنده یعقوب فروزش اهل روستای دؤیدوق(دویدوخ) هستم وبسیار سپاسگذارم که همچین گزارشی رو از دیار و زادگاه من تهیه کرده اید٪
    پاراگراف آخر حکایت از چه دارد؟میتوانم منظورتان از آن پاراگراف بدونم؟
    اینجانب در تهیه گزارش و کمک رسانی اطلاعات عمومی از این روستا آماده خدمت هستم٪

  2. با سلام و سپاس از پیامی که گسیل داشتید. پاراگراف پایانی، نشان از علاقه باطنی ام به اصالت دویدوق دارد. دویدوق و مردمانش الهام بکر صفای ضمیر بر اصالت دیرینگی اند.دویدوق را از سال ها قبل به نیکی می شناسم.و می دانم که اگر هنوزه ته مانده اصالت تورکمن،مانده است؛در کمند زلف دویدوق بجای مانده است.گرچه تورکمن صحرا دیاری چو دویدوق،بسیار دارد.اما دویدوق،بی محابا رقیب می طلبد؛تا از رسم رادمردی و آیین توانمندیش سخن ساز کند.که توانمندی در پاسداشت حریم حرمت پیشینه ای ست؛که عزیز تر از جان به دو چشم عنایتش می سپاریم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.