جدیدترین مطالب
خانه » گـردشگــری Tourism » تورهای استان گلستان » سونگی‌ داغ, گردشگری در گلستان و ترکمن صحرا

سونگی‌ داغ, گردشگری در گلستان و ترکمن صحرا

سفرنامه گردشگری و سیاحتی سونگی داغی

نوشته : یاشار نیازی

با علاقه فراوان به کو‌ه‌های زیبای مسیر نگاه می‌کردم، زمین با چمن‌ها و علف‌زارهای سر سبز پوشیده شده بود… گاهی مناظر زیبای مسیر وادارم می‌کرد دوربین موبایلم را روشن کنم و چند عکس از طبیعت سبز اطراف جاده بگیرم…

جاده سرسبز گنبد - کلاله به مراوه تپه

جاده سرسبز مسیر گنبد – کلاله به مراوه تپه

جاده به بالاترین ارتفاع خود نزدیک می‌شد همانجایی که مرز بین حوزه دو شهرستان کلاله و مراوه را مشخص می‌کرد… بعد از آن جاده سرازیری بود، عجیب اینکه طرف سرازیری که سمت مراوه‌تپه بود در این فصل سرسبز هم کمی کمرنگ‌تر از قسمت اول یعنی منطقه کلاله بود…

جاده سرسبز گنبد -  مسیر کلاله به مراوه تپه

با صدای یکی از همراهان تور یعنی آقای عاشور محمد رئوفی که توضیحاتی در خصوص شرکت گردشگری مارقوش ترکمن صحرا می‌گفت و از اجرای تورهای گردشگری محلی ترکمن صحرا در آینده به شرکت کنندگان نوید می‌داد، از افکار قدیم و یاد سال‌های گذشته که این مسیر را اومده بودم خارج شدم…

عاشور محمد رئوفی از فعالین و همکاران من در این تور بود و در آماده کردن وسایل و لوازم سفر امروز بسیار همت نمودند و جا دارد از ایشان نیز بسیار تشکر و قدردانی نمایم و حضور سبز ایشان در سفر باعث شد تا خیلی از سختی‌ها و مسئولیت‌های اجرای تور بر دوشم سبک گردد.

یکی دیگر از اعضای تور که زحمات زیادی را متقبل شدند و در خریدهای مورد لزوم تور و لوازم تور را محیا ساختند آقای حاجی محمد کُر بودند ایشون که از بازنشستگان و معلمین قدیمی آموزش و پرورش گنبد کاووس هستند و همچنین خبرنگار ترکمن صحرا آقای آنه محمد بیات در این سفر سختی‌ها را برایم آسان کردند و در هماهنگی افراد تور و نظم بخشیدن به کارهای تور بسیار مرا یاری نمودند و جا دارد که از ایشان هم تقدیر و تشکر نمایم و انشاء الله حضور گرمشان را در آینده و تورهای آتی ببینم … خیلی ممنون

از چند ماه پیشتر به همکاران انجمن شعر و ادبیات ترکمنی میراث اطلاع داده بودم که قراره در اول نوروز تور گردشگری و طبیعت کردی ترتیب بدم که هم از مرقد شاعر و عارف بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی دیدن کنیم هم اینکه به یاد اشعار زیبای مختومقلی فراغی که با دیدن کوه‌های زیبای سونگی داغ اشعار زیبایی در خصوص دره‌ها و چشمه‌های منطقه سروده و جاهایی که این عالم بزرگ ترکمن قدم نهاده دیدن کنیم …

یکی از همکاران و دوستان دیگر که در این سفر جا دارد معرف حضور برجسته ایشان باشم استاد عبدالرحیم نیازی ساعی که در اجرای این تور سیاحتی و زیارتی زحمات زیادی کشیدند و برای دریافت مجوزهای لازم از هیچ تلاشی دریغ نکردند، در طول مسیر در داخل اتوبوس برای آنکه حوصله دوستان سر نرود و به یک کار مفید مشغول باشند مسابقه‌ علمی اعلام کرد و برای آن جایزه‌هایی نیز از طرف بنیاد مختومقلی فراغی اعلام داشتند و به تمامی اعضای شرکت کننده تور وعده دادند که به برندگان در جایی مناسب توسط دستان مبارک استاد دکتر آزمون جوایزی تقدیم خواهند داشت.

موردی که این سفر توریستی را برای من و تمام اعضای گروه غیر مترقبه و شعف انگیز ساخته بود حضور استاد بزرگ ادبیات و شاعر و نویسنده حال حاضر دکتر یوسف آزمون بود… ایشان که بعد از گذراندن دوره متوسطه تحصیلات و دریافت دیپلم جهت ادامه تحصیلات عالیه به خارج رفته و پله‌های ترقی را در کسب علم بالا رفته بودند یکی از برجسته‌ترین دانشمندان عصر حاضر در ادبیات و تاریخ ترکمن محسوب می‌گردند…

دکتر آزمون در کنفرانس بین‌المللی مختومقلی شناسی آلمان

دکتر آزمون جزو برترین و شناخته شده‌ترین افراد عصر حاضر جهان هستند که بر اشعار و زندگی مختومقلی تحقیقات بسیار داشته‌ و در گروه افراد مختومقلی شناسی برجسته‌ترین شخص شناخته می‌شوند و اولین بار ایشان بودند که نام دانشمند و شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی را به جهانیان معرفی کردند… و در دانشگاه‌های مطرح اروپا و جهان مختومقلی فراغی را به فرهیختگان و دانش‌دوستان معرف شدند.

حضور ایشان به عنوان مهمان افتخاری در جمع شاعران و ادیبان تور برای من و دیگر اعضای گروه هیجان انگیز‌تر و سفر را برای همگان پر انگیزه‌تر ساخته بود…

حتی بعضی از اعضای گروه نه فقط برای تفریح و حال و هوا عوض کردن بلکه تنها به عنوان حضور دکتر آزمون به جمع گروه توریستی پیوسته بودند تا در ملاقات با ایشان برخی از نواقص علمی و تاریخی خود را با سوالاتی که از ایشان داشتند کامل کنند…

تپه‌ ماهورها و کوه‌های سونگی‌داغ ترکمن صحرا

ساعت ۶ صبح روز جمعه داشتم وسایل شخصی خودم را برای سفر یک روزه گردشگری ترکمن صحرا آماده می‌کردم… ساعت ۷ کم کم همراهان شروع به حضور در دفتر گردشگری مارقوش ترکمن صحرا نمودند و بعد از انجام اصول و امور اداری مثل ثبت و آمار گیری افراد حاضر در حدود ساعت ۸:۳۰ سوار بر اتوبوس آقای حسنی با ذکر دعا حرکت کردیم … چند تن از همراهان و گردشگران هم با خودروی شخصی ما را همراهی می‌کردند.

مراسم دعا بر مزار عارف و شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی و پدر عالم و اولین استاد آن مرحوم

حدود ساعت ۱۰:۳۰ به شهرستان مراوه‌تپه وارد شدیم چند تن از گردشگران قرار بود اینجا به ما ملحق گردند. دور میدان فراغی اتوبوس را متوقف کردیم… پیاده شدم و بعد از هماهنگی با آقای رئوفی با خودروی شخصی آقای قلیچی از شاعران و همکاران انجمن میراث به مسیر را به سمت غرب مراوه تپه ادامه دادیم و به آرامگاه مختومقلی فراغی رسیدیم…

سریعا شروع به پیاده کردن وسایل از اتوبوس نمودیم و صبحانه توریستی شامل نان و پنیر و چایی تدارک دیدیم… در حین پذیرایی از اعضای تور با صبحانه دست به کار شدیم برای آماده کردن نهار و آقای مرادی که عهده‌دار آشپزی شده بودند دیگ غذا را بار گذاشت…

بعد از آنکه از محیا کردن محل استراحت و پذیرایی گروه فارغ شدم شروع کردم به گرفتن عکس از اطراف مقبره مختومقلی نمودم … و با اعضای تور بهمراه استاد دکتر آزمون و همچنین مهمانان افتخاری دیگر تور پیکسوت هنرمند تئاتر عبدالخالق حجازی، شاعر نامدار ترکمن صحرا تقی پورمند (تاغی) و  استاد نوازنده دوتار و باغشی (خواننده ترکمن) یعنی اراز محمد شیر محمدلی برای دعا بر مزار آن بزرگواران نامدار ترکمن (مختومقلی فراغی و دولت محمد آزادی) مشرف شدیم و با قرائت قرآن توسط قاری حاضر در مرقد زیارت را کامل نمودیم…

پس از مراسم دعا اعضای انجمن شعر و ادب به همراه استاد دکتر آزمون در یکی از اتاقهای مشرف به مزار دور هم جمع شده و سوالات ادبی و علمی خود را از ایشان نمودند و از حضور علمی ایشان فیض بردند…

چشمم به یکی از دوستان خوبم ؛ دکتر شادمهر افتاد (امانقلیچ شادمهر)، دکتر هم از اعضای گروه تور سونگی داغ محسوب می‌گشت و از همان اول که فهمین دارم این تور سیاحتی و زیارتی را ترتیب می‌دهم ثبت‌نام کرده بود ولی بعلت اینکه خانواده محترمشان نیز علاقمند به این مسافرت بودند و با توجه به اینکه تور ما خانوادگی نبود ایشان بهمراه خانواده با خودروی شخصی خود جهت زیارت در آنجا حضور داشت… بعد از سلام و احوال‌پرسی قرار گذاشتیم که بعد از نهار به سمت کوه‌های سونگی داغ حرکت کنیم….

حدود ساعت ۲:۳۰ نهار حاضر شد و همه گروه را برای نهار که سفره‌ای مفصل آماده داشته بودیم دعوت کردیم و بعد از صرف نهار و خواندن دعای شکر با استاد آزمون و دیگر اعضای گروه عکس‌های یادگاری گرفتیم و آماده حرکت به سمت نقطه آخر سفر یعنی کوه‌های سونگی داغ شدیم…

با توجه به اینکه مسافت تا کوه‌های سونگی داغ خیلی زیاد بود و راه نیز بسیار سخت بود و در جاهایی حتی برای عبور اتوبوس سخت می‌شد با جمع بزرگان تصمیم گرفتیم تا در پنج کیلومتری شمال جاده روستای جدید الاحداث آق توقای برویم و از بالای کوه‌ها و تپه‌های مشرف بر سونگی داغ تماشاگر مناظر زیبای منطقه باشیم…

همینکه به پای تپه‌های انتهای جاده رسیدیم همه اعضای گروه از اتوبوس پیاده شدند و به سمت بالای تپه حرکت کردند… خود من اولین نفر بودم که با عجله سعی داشتم خودم را به بالا برسانم و کوه‌هایی که از چندین سال پیش آرزوی دیدنشان را داشم ببینم… وقتی به بالا رسیدم نفسی تازه کردم و اولین کاری که کردم به دنبال بلندترین نقطه از کوه‌های زنجیروار به هم متصل گشتم چرا که می‌دانستم بلندترین قسمت آن کو‌ه‌ها همان سونگی داغ هست…  پیداش کردم و با دوربین موبایلم شروع کردم پشت سرهم عکس گرفتن از سونگی داغ  و اطراف آن …

الباقی سفرنامه را به صورت مصور مشاهده کنید…

تپه‌ ماهورها و کوه‌های سونگی‌داغ ترکمن صحرا

گروه تور سونگی داغ بر بالای یکی از تپه‌های نزدیک کوه سونگی داغ - ترکمن صحرا

گروه تور سونگی داغ بر بالای یکی از تپه‌های نزدیک کوه سونگی داغ – ترکمن صحرا
اهداء یک جلد کتاب، جایزه مسابقه علمی ویژه  تور سونگی داغ - مارقوش ترکمن صحرا

اهداء یک جلد کتاب توسط دکتر یوسف آزمون استاد ادبیات ترکمن، جایزه مسابقه علمی ویژه تور سونگی داغ – مارقوش ترکمن صحرا

شعر مختومقلی فراغی در وصف کوه‌های سونگی داغ

اوستونگیزدان ایلینگ گوچوندیر

نیچیک گچر حالینگ سنینگ

گردشگری-مارقوش-ترکمن-صحرا

برای دیدن تصاویر و توضیحات طبیعت زیبای (زیارتگاه خالد نبی ع) روی تصویر بالا کلیک کنید.

علاقه‌مندان عزیز بعد از مطالعه شرایط، مقررات و

امکانات تور جهت ثبت نام کلیک کنید…

کلیک-کنید-ماوس

مجری تور : یاشار نیازی شرکت گردشگری و سیاحتی مارقوش ترکمن صحرا منبع: مارقوش / دایره المعارف ترکمن صحرا www.margush.ir telfax: 0172-2221228 tel: 0172-2291449 mob:+98 9392291449 استفاده از مطالب سایت با قید منبع مانعی ندارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.