جدیدترین مطالب
خانه » دایرة‌المعارف » دوستی‌ها و روابط نامشروع دختران و پسران

دوستی‌ها و روابط نامشروع دختران و پسران

دوستی ها و روابط نامشروع دختران و پسران

عبدالمناف آق ارکاکلی- نویسنده : هر قوم و ملتی اندیشه های معنوی و مذهبی خویش را در قالب فرهنگ اجتماعی به عرصه ی ظهور می‌گذارد. فرهنگی که در اجتماع به دو نوع قابل لمس است؛ فرهنگ آرمانی و فرهنگ موجود ؛ازدواج یکی از مراسماتی است که می توان ریشه های بنیادی اعتقادات یک ملت؛ قوم و … را در آن مشاهده نمود؛ این اعتقادات گاه می تواند نشات گرفته از مذهب؛ سنت، خرافات و حتی علم روز باشد.

پنجاه سال قبل، ازدواج هایی در ترکمن صحرا به چشم می خورد که هم اکنون خنده ی قشر جوان جامعه را به همراه دارد! خنده ای که در بیشتر موارد به گزینش همسر ارتباط تنگاتنگی دارد البته بیشتر این تمسخر ها برگرفته از فطرت جوانی و نادرست است. جوان امروز دیگر به ملاک های پدران خویش پایبندی زیادی نشان نمی دهد و اکثر اوقات با سخن به بزرگترها احترام می گذارد تا با رفتار. البته یکی از دلایل بزرگ اختلاف بین والدین و فرزندان این مسئله است که بزرگسالان اختلافات را ناچیز می دانند و جوانان بزرگ. به اعتقاد ایبرا همسن فقدان همبستگی و احترام به بزرگترها باعث پیدایش حس عدم مسئولیت نسبت به بزرگترها بطور کلی می شود که منجر به فعالیت های ضد اجتماعی و مجرمانه ی نوجوانان می گردد و یکی از دلایل افزایش اختلافات در میان جوانان امروزی است.

پدیده ی دوست یابی (دوست دختر؛ دوست پسر) در ترکمن صحرا رشد چشم گیری داشته است البته این عمل جرم نیست ولیکن می تواند مقدمات فساد و تباهی از جمله افسردگی؛ خودکشی؛ تن فروشی؛ اعتیاد به مواد مخدر را فراهم سازد.

بزرگترین بازندگان روابط نامشروع دختران هستند چرا که غریزه ی جنسی پسران در ارتباط با جنس مخالف حرف اقوی و اولی را می زند پسر به وابستگی جنسی روی می‌آورد و در ملاقات های اولیه با طرف مقابل به دنبال ازتباط با دختر مورد نظر است؛ تا هنگامی که دختران به این غریزه پاسخ مثبت دهند به رابطه ی خویش ادامه خواهند داد و در غیر اینصورت در بیش از نود درصد موارد قطع رابطه خواهند نمود؛

چراکه پسران بر حسب ذات خویش تنوع طلب هستند ولیکن دختران خیر. ادامه دادن روابط پنهانی برای دختران در آینده ای نزدیک به احتمال زیاد تبدیل به کابوسی وحشتناک خواهد شد چرا که پسران در اغلب موارد از دوست دختر خود عکس و فیلم تهیه می کنند و اقدام به اخاذی خواهند نمود ؛پرونده های بسیاری از اینگونه اقدامات در دادگاه ها به چشم می خورد.

در طیف مقابل دخترانی قرار دارند که فقط برای تامین مخارج خویش باب معاشرت با پسران را می گشایند و به بهانه های مختلف چون روز تولد؛ روز ولنتاین؛ روز آشنایی؛ عروسی فامیل و دوستان؛کارت شارژ و… از پسران مبالغی دریافت می کنند البته پسران نیز این مبالغ را در قبال خوشگذرانی خود پرداخت می کنند گویا دختران فراموش می کنند کسی که واقعا آنها را دوست داشته باشد با آنها ازدواج می کند.

البته هر جامعه ای کنترل شدیدتری نسبت به دختران اعمال می کند ولیکن در پاره ای موارد شاهد سهل انگاری خانواده و اجتماع هستیم به اعتقاد کمپل: تضعیف کنترل اجتماعی نسبت به دخترانی که بیشتر وقت خود را بیرون از خانه در خیابانها می گذارند احتمال درگیری آنان در خرده فرهنگ های بزهکارانه به ویژه در نواحی شهری و طبقه ی کارگر افزایش می دهد.
به عقیده ی هیرشی فرد برای درگیر شدن در یک بزهکاری از قید و بندها آزاد می شود.بنابراین در تبیین بزهکاری باید به قیود شکسته یا ضعیف شده در واحدهای اجتماعی توجه کرد و برای جلوگیری از بزهکاری و مبارزه با آن به تقویت و ترمیم این قیود شکسته شده پرداخت.
دختران و پسرانی که با هم روابط پنهانی دارند در پاره ای موارد به هیچ قید و بندی پایبند نیستند کافی است به کافی شاپ ها؛پارک ها؛سینماها،خیابان ها؛عروسی های ترکمن صحرا نگاهی عمقی نگر انداخت تا سنت های زیر پا له شده ی این قوم را به چشم دید و فریاد خیر خواهانه ی فرهنگیان و روحانیون در مطبوعات؛ سایتها؛ صدا و سیما بر باد فنا می رود و کسی از اخبار ناگوار و نصیحت های نیروی انتظامی و دادگستری عبرت نمی گیرد تا مادامی که خود عبرت دیگران شوند

آمار دستگیری ها نشان می دهد فرار دختران و غیر قابل اصلاح بودن و رفتار غیر اخلاقی بخش اساسی از بزهکاری دختران را نشان می دهد و انتظار جامعه از دختران به مراتب بیشتر از پسران است. حال آنکه در بیشتر جوامع امروزی با تکیه بر ارجح دانستن جنس مذکر؛ جامعه پذیری بر اساس جنس افراد شکل می‌گیرد. (ابوت والاس؛ جامعه شناسی زنان)

اینگونه روابط به حدی است که اگر پسری قصد ازدواج با معشوقه اش داشته باشد اینگونه لب به سخن می گشایند: دختر را راضی کن خانواده اش هیچ!

عشق شهوانی؛ عشق به زیبایی و بدون منطق؛عشق فیزیکی که به واسطه ی جذابیت و کشش های جسمانی یا ابراز آن به گونه ای فیزیکی نمایان می گردد؛همان عشق در نگاه اول با شدت آغاز شده و به شدت فروکش می کند(اروس)

جامعه ی بسته ی ترکمن صحرا بیشتر انگشت اتهامات را به سمت و سوی دختر نشانه می رود و وی را مورد الطاف خویش قرار می دهد گویا پسران نباید تقوا داشته باشند و فقط دختران باید مزین به حجاب باشند.
دروغ بزرگ دوستی های خیابانی این است که ما باهم دوستی اجتماعی داریم نه رابطه ی عاشقانه و هیچ حسی مبتنی بر عشق یا هوس بین ما نیست! این جوانان گویا فراموش کرده اند که انسان بر حسب ذات خویش فقط بر جنس مخالف تاثیر می گذارد و تاثیر جنسی می پذیرد از سویی دوستی اجتماعی فقط با جنس مخالف میسر نیست! اگر واقعا اجتماعی است چرا ملاقات خویش را از سایرین پنهان می کنید؟

رفتار اجتماعی در خانواده نیز بسیار مهم است و خانواده هایی که با فقر؛خشونت والدین؛اعتیاد ؛سابقه ی کیفری والدین و … مواجه بودند اینگونه رفتار را بیشتر از خود بروز می دهند به اعتقاد فارلی فحشا دختران انعکاس خشونت خانوادگی است.تفاوت فحشا در پسران و دختران از دو چیز نشات می گیرد: یکی دسترسی ناچیز به وسایل نامشروع برای رسیدن به موفقیت و دوم نکوهش شدید جامعه نسبت به زنان ملاک های ازدواج در خانواده های ترکمن صحرا تغییرات اساسی نموده است .

به عنوان مثال اگر دختر زیباروی باشد؛ زیبایی وی بر دیگر صفاتش ولو بد باشد مسلط خواهند بود یا پسری ثروتمند باشد صفات دیگر وی زیر سلطه ی ثروت خواهند بود

نقش روحانیون و فرهنگیان خیر خواه تقریبا نمادین شده است چرا که دو عاشق دلباخته نقشه های خویش را کشیده اند و در صورت مخالفت پا به فرار از خانه می گذارند؛فقط در جریان عقد روحانی عاقد برای محرم نمودن دعوت می شود به عبارتی احترام به بزرگتر؛ریش سفید؛روحانی و بزرگتر از همه خانواده یعنی باد هوا!

البته عشق های حقیقی یعنی رابطه ی عاشقانه ای مبتنی بر دلدادگی عقلانی نه هوس؛ قابل احترام و دفاع می باشد و در صورت مهیا نبودن شرایط در اینگونه موارد بر عهده ی جامعه ی اسلامی که مقدمات ازدواج را فراهم آورد.

می توان اندکی تامل در گزینش گذشتگان نمود و نباید با چشم هم چشمی و اسراف بساط عروسی های ساده و زیبای ترکمن را از بین برد تا بلکه آمار طلاق اندکی پایین تر بیاید.
با جهیزیه و مهریه ی بالا یا پایین ارزش هیچ انسانی پایین و بالا نمی رود؛ البته در جامعه ی ما اگر مهریه بالا باشد حتما دختر شاه پریان عروس خانواده شده و در صورت عکس قضیه حتما دختر یا پسر ایرادی داشته اند؟!

باید از کودکی دختران و پسران خود را آماده ی همسر،پدر و مادر بودن نماییم تا مشکلات اجتماعی کمتری داشته باشیم چرا که زوج های جوان عصر حاضر ترکمن صحرا در بیشتر موارد والدین خوبی برای فرزندان خود نیستند و در تربیت آنها با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند.

منبع:
سایت : فرهنگی و اجتماعی ؛ عصر مدنیّت www.madanyat.ir

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.