جدیدترین مطالب
خانه » اخـبــــــــار » اخبار اجتماعی » جایگاه راه‌آهن اترک در حمل و نقل بین‌المللی ایران، ترکمنستان و قزاقستان

جایگاه راه‌آهن اترک در حمل و نقل بین‌المللی ایران، ترکمنستان و قزاقستان

 Iran-Turkmenistan03

اولین کریدور (مسیر) حمل و نقل بین المللی

 
 تورکمن نیوز – دولت مراد ارازقلی:      حمل و نقل راه آهن جایگاه عمده‌ای را در سیستم واحد حمل و نقل ترکمنستان اشغال می‌کند و یکی از رشته‌های پیشگام اقتصاد کشور است.

توسعه بخش دارای اهمیت استراتژیکی اقتصاد ملی جهت اولویت‌دار است که توسط ریاست جمهوری ترکمنستان قربانقلی بردی محمدوف در برابر کارکنان حمل و نقل راه آهن تعیین شده است. برنامه تشکیل کل زیر ساخت‌های این رشته اقتصاد عبارت است از احداث خطوط راه آهن جدید ابنیه فنی، تولید تراورس‌های بتن آرمه و ده‌ها محصولات دیگر و همچنین احداث واحد‌های مسکونی، اجتماعی و تولیدی.

          در مقیاس قاره ای ایجاد سیستم ارتباطی جدید کاملا” قابل مقایسه است با راه کبیر ابریشم  که از قدیم الایام از قلمرو مملکت ما عبور می کرد و در حال حاضر در دست احیا است. بنابرین پس از گذشت صدها سال ترکمنستان مستقل همچنان با استفاده از موقعیت جغرافیای با امتیاز خود نقش مرکز حمل و نقل مهم را بازی می کند. امروزه در آستانه تحویل به بهره برداری خط راه آهن شمال – جنوب (قزاقستان – ترکمنستان – ایران) ما انتشار مجموعه مقالات تحت عنوان “مرحل راه بزرگ” راجع به اجرای پی در پی پروژه های حمل و نقلی و مواصلاتی کشور طی سال های استقلال ترکمنستان را شروع می کنیم.

 شبکه راه آهن ترکمنستان که طی سال های اخیر به مراتب گسترش یافته است با اجرای یکسری پروژه‌های حمل و نقلی و مواصلاتی کلان وارد مرحله جدید توسعه خود می شود. سال گذشته بعنوان مثال مراسم کلنگ زنی خط راه آهن ترکمنستان – افغانستان – تاجیکستان برگزار شده است که قرار است به بخش پراهمیت زیرساخت های حمل و نقلی منطقه ای و در آینده  زیرساخت های حمل و نقلی بین المللی تبدیل شود.  علاوه بر افزایش پتانسیل (قدرت بالقوه) خطوط راه آهن بین المللی خطوط راه آهن جدید موجبات توسعه متحرک (پرسرعت) مناطق داخلی کشور را فراهم می نمایند.

         ظرفیت‌های تولیی رشته راه آهن امکان پیگیری و تحقق اهداف دیگر را فراهم می‌کند. خطوط حمل و نقلی ترکمنستان ترانزیت و حمل اقلام صادراتی و وارداتی به مقصد خاور دور – خاور نزدیک و کشور‌های اروپای مرکزی و غربی را میسر می سازند. این امر با استفاده از کریدورهای (مسیرهای) ترانزیتی میسر می شود. روسیه، قزاقستان و ایران همکاران اصلی در بخش حمل و نقل محموله ها بوده و تبادل حمل بار بین کشورهای ما بطور روز افزون رو به افزایش است.  نفت، محصولات نفتی، منسوجات، قالیجات و محصولات قالیبافی، الیاف پنبه، نخ پنبه و پارچه ها بطور عمده از ترکمنستان به روسیه وارد می‌شود و اقلام صادراتی از روسیه عبارت است از تجهیزات مختص بخش نفت و گاز، فلزات، لوله‌ها، پمپ‌ها، تجهیزات برقی، ترانسفرماتور، وسائل نقلیه، محصولات صنایع سبک و شیمیائی.

         توسعه شبکه راه آهن در ترکمنستان یکی از مهمترین اولویت های سیاست دولتی در عصر نوین است. کشور در تقاطع مهمترین راه های تجاری قاره که از اعماق تاریخ سرچشمه می گیرد واقع شده و اهمیت کشور بعنوان مرکز حمل و نقل بین المللی مهم امروزه ابرام و فعلیت خاص خاص پیدا می کند. ده ها واحد های مهندسی و ایستگاه های مدرن مجهز به کلیه اقلام مورد نیاز برای سازماندهی به جریان بار و مسافر بین المللی در مسیر‌های خطوط راه آهن جدید واقع شده است.
         چشم اندازهای گسترده برای استفاده از کریدور حمل و نقل اروپا و آسیا برای ترکمنستان و همکاران آن منفعت زیاد به دنبال دارد.  احداث اولین خط راه آهن بین المللی برای کشور مستقل به پروژه بازرگانی دارای اهمیت استراتژیکی تبدیل شده است.      

Iran-Turkmenistan02

         خط راه آهن تجن – سرخس – مشهد با همکاری جمهوری اسلامی ایران احداث شده و تردد از روی آن مسیر بین المللی دارای بیش از ۳۰۰ کیلومتر طول در ماه می سال ۱۹۹۶ میلادی افتتاح شده است. در امتداد کل مسیر تعداد ۵ باب ایستگاه دارای ایتسگاه راه آهن و دو دستگاه پل راه آهن بزرگ از روی رودخانه قره قم و کانال حوض خان احداث شده است. امروزه تمام خط راه آهن از تجن تا سرخس بوسیله سیستم تبدیل اتوماتیک سوزن‌ها و بلوگینک اتوماتیک  و متمرکز سازی برقی تنظیم (کنترل) می‌شود که موجبات تسریع در تردد قطار‌ها و به حداکثر رساندن ایمنی ترافیک را فراهم می‌نماید.

         پست ایست و بازرسی مرزی و گمرکی  مسافران و واگن‌ها و قطار‌های باری موجود جوابگوی مدرن‌ترین الزامات روز است. همچنین مجتمع مدرن جابجائی بوژی‌ها از خط باریک اروپائی به خط ما در آنجا ایجاد شده است. تعریض محوطه مخصوص کانتینر‌ها و نصب خطوط ایستگاهی موازی عریض و باریک موجبات افزایش قابل ملاحظه حجم نقل و انتقالات را فراهم می‌آورد. این امر امکان جابجائی از واگن به واگن را فراهم می‌آورد و موجب کاهش زمان و هزینه‌های حمل بارها می‌شود.

         علاقه به حمل بار از طریق خط راه آهن بین‌المللی تجن – سرخس – مشهد و سپس به بنادر خلیج فارس و بالعکس  به کشور های C.I.S و اروپا در تمام گوشه های دنیا روز به روز بیشتر افزایش پیدا می کند. اینک هم کشور های C.I.S و هم کشورهای خارجی دور بطور فعالانه از این مسیر که کوتاه ترین مسیر به مقصد بنادر آسیای جنوب شرقی است استفاده می کنند. سالانه هزارها واگن  یعنی میلیون ها تن بارهای حمل شده که سود قابل ملاحظه‌ای را برای خزانه کشور به دنبال می‌آورند و موجبات اتصال خطوط راه آهن اروپا و آسیا را فراهم می‌آورند از این مسیر عبور می‌کنند.

         خطوط راه آهن احداث شده این امکان را را برای کشور ما فراهم می‌کنند تا همکاری با کشورهای همسایه را در سطح جدید قرار دهد و ضمن فراهم آوردن امکانات بزرگ برای حمل بار و مسافر نقش مهمی را در توسعه اجتمائی و اقتصادی مناطق کشور بازی می‌کند.

 

ارسال خبر از: DowletMyrat Orazguly     دولت مراد ارازقلی

    روزنامه “نیترالنی ترکمنستان”.         

 

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.