جدیدترین مطالب
خانه » دایرة‌المعارف » تورکمن باغشی‌لار » آنه مراد رستگاری (باغشی)

آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری ھﻨﺮﻣﻨﺪی اﺳﺖ از ﺧﻄﻪ راز و ﺟﺮﮔﻼن

تورکمن صحرانگ آد قازانان باغشی‌سی

آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری ھﻨﺮﻣﻨﺪی اﺳﺖ از ﺧﻄﻪ راز و ﺟﺮﮔﻼن. ﻣﺘﻮﻟﺪ ۱۳۳۸ ﮐﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮدش ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ در ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ۱۳۴۱ ﺛﺒﺖ ﺷﺪه اﺳﺖ .ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﺪش روﺳﺘﺎی” ﺑﮏ ﭘﻮﻻد” و در ﺧﺎﻧﻮاده ای ﭘﺮورش ﻳﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻧﺴﻞ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ.ﮔﻔﺖ و ﮔﻮی ﺻﻤﯿﻤﺎﻧﻪ ای را ﮐﻪ در زﻳﺮ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﯿﺪ در ﺣﻮزه ھﻨﺮی ﺧﺮاﺳﺎن ﺷﻤﺎﻟﻲ ﺑﺎ اﻳﺸﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

_ آﻗﺎی رﺳﺘﮕﺎری، اﮔﺮ ﺑﺨﻮاھﯿﻢ زﻣﺎن ﺷﺮوع ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﺳﺎز دوﺗﺎر را ﺑﺮاﻳﻤﺎن ﺑﮕﻮﻳﯿﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدﻳﺪ؟

ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﮐﻼس ﭘﻨﺠﻢ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺑﻮدم ﮐﻪ دﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﺎز ﺑﺮدم و ﺑﺎ وﺟﻮد ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ھﺎی ﺧﺎﻧﻮاده ﮐﻪ دﻻﻳﻞ ﺧﻮدﺷﺎن را داﺷﺘﻨﺪ ،ﺗﻤﺮﻳﻦ ھﺎ را اداﻣﻪ دادم و ﭼﻮن ﺑﻪ دوﺗﺎر ﻋﻼﻗﻪ زﻳﺎدی داﺷﺘﻢ ھﺮ روز ﺑﯿﺸﺘﺮ از روز ﻗﺒﻞ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدم.

_ ﺗﺎ آﻧﺠﺎﻳﻲ ﮐﻪ ھﻤﮕﺎن ﻣﻲ داﻧﻨﺪ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ و ھﻨﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﮔﺮی در ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﻤﺎ از ﭼﻨﺪ ﻧﺴﻞ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﻮده و ﺷﻤﺎ وارث اﻳﻦ ھﻨﺮ ھﺴﺘﯿﺪ، ﮐﻤﻲ در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ:

راﺳﺘﺶ را ﺑﺨﻮاھﯿﺪ اﮔﺮ ﺑﺨﻮاھﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر دﻗﯿﻖ ﭼﻨﺪ ﻧﺴﻞ ﻣﻦ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﺎر ﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ ﻧﺨﻮاھﻢ ﺗﻮاﻧﺴﺖ زﻳﺮا ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﻢ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﺶ ﻧﯿﺰ ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻮده. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ در ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﯿﻠﻲ زﻳﺎدی دارد.

ﭘﺪرم “ﺻﻔﺮ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری” از ﺑﺨﺸﻲ ھﺎی ﻣﻌﺮوف ﺑﻮد ﮐﻪ او ھﻢ ﺷﺎﮔﺮد ﭘﺪرش” دوﻟﺖ ﻣﺮاد” ﺑﻮده اﺳﺖ.ﮐﻪ ﺣﺪود ۲۲ ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﻓﻮت ﻧﻤﻮدﻧﺪ. در ﺿﻤﻦ ﺑﺮادری ھﻢ داﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﻧﺎم” ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد ” ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻳﺮام ﺑﺨﺸﻲ ﻣﻌﺮوف ﺑﻮد و دوﺗﺎر را ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب ﻣﻲ ﻧﻮاﺧﺖ وﻟﻲ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺳﺎل ۱۳۸۰ ﻣﺮﺣﻮم ﺷﺪ.

زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﺳﺎز ﻧﻤﻮدم اوﻟﯿﻦ اﺳﺘﺎداﻧﻢ ﭘﺪر و ﺑﺮادرم ﺑﻮدم، ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم دﻳﮕﺮ آﻧﮫﺎ ﺗﻤﺎم ﻓﻨﻮن ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﻦ آﻣﻮﺧﺘﻪ اﻧﺪ و ﻧﯿﺎز دارم ﺗﺎ ﺑﺮای ﺗﮑﻤﯿﻞ اﻳﻦ ھﻨﺮ ﻧﺰد ھﻨﺮﻣﻨﺪان و اﺳﺘﺎدان دﻳﮕﺮ ﺑﺮوم.

grey - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد ﺑﻪ ھﻤﺮاه ﭘﺪرش ﺻﻔﺮﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری

_ آﻳﺎ اﻳﻦ ﮐﺎر را ﮐﺮدﻳﺪ؟

ﺑﻠﻪ آن ھﻢ ﺑﺎ اﺷﺘﯿﺎق ﻓﺮاوان، اﻳﻦ وﻗﺘﻲ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﯿﻦ ﺟﻮاﻧﻲ رﺳﯿﺪه ﺑﻮدم و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﺑﻪ ﺷﮫﺮ ﮔﻨﺒﺪ ﺑﺮم ﭼﻮن اﺳﺎﺗﯿﺪ ﺧﻮﺑﻲ در آﻧﺠﺎ ﺳﺎﮐﻦ ﺑﻮدﻧﺪ.

اﺑﺘﺪا رﻓﺘﻢ ﻧﺰد اﺳﺘﺎد” ﻧﻈﺮﻟﻲ ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ” ﮐﻪ ھﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدم و ھﻢ ﺷﺎﮔﺮدی.اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﮐﻪ در آن دوران روش ﻳﺎدﮔﯿﺮی ھﻨﺮﺑﺨﺸﻲ ﮔﺮی ﺑﻪ ھﻤﯿﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد و ھﺮﮐﺴﻲ ﻣﻲ ﺧﻮاﺳﺖ ﭼﯿﺰی ﻳﺎد ﺑﮕﯿﺮد ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎل ھﺎ ﻧﺰد اﺳﺘﺎدش ﺷﺎﮔﺮدی واﻗﻌﻲ ﻣﻲ ﮐﺮد و اﺳﺘﺎد ھﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رﺷﺪ ﺗﮑﻨﯿﮑﻲ و از ھﻤﻪ ﻣﮫﻤﺘﺮ اﺧﻼﻗﻲ ﺷﺎﮔﺮدش ﺑﻪ او ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻲ آﻣﻮﺧﺖ. ﺑﻨﺪه ھﻢ ﻧﺰد اﺳﺘﺎد ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﮐﺎر ﭘﻨﺒﻪ ﭼﯿﻨﻲ ﻳﺎ آﺑﯿﺎری وﻳﺎ ھﺮ ﮐﺎری ﮐﻪ ﻓﺼﻞ ﻣﺸﺨﺼﻲ داﺷﺖ ﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻢ .

ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﻲ ﻧﺰد اﺳﺘﺎدان دﻳﮕﺮ ھﻢ رﻓﺘﻢ و ﺑﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ ھﻨﺮ ﺧﻮد ﭘﺮداﺧﺘﻢ. از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺎد “آراز ﻣﺮاد آرّﺧﻲ”ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﻮل ﺧﻮدﺷﺎن اﺳﺘﺎِد ﻧﻈﺮﻟﻲ ﻣﺤﺠﻮﺑﻲ ھﻢ ﺑﻮدﻧﺪ و دارای ﺻﻔﺎت اﺧﻼﻗﻲ ﮐﺎﻣﻠﻲ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺑﻪ ﻣﻦ در ﻓﺮاﮔﯿﺮی اﻳﻦ ھﻨﺮ ﮐﻤﮏ زﻳﺎدی ﻧﻤﻮدﻧﺪ ، و ﻧﯿﺰ اﺳﺘﺎد” ﻗﺰاق ﭘﻨﻖ”.

 grey - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد در ﺟﻮاﻧﻲ

_ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻌﺪ از ﻳﮏ دوره آﻣﻮزﺷﻲ و ﺑﺮوز اﺳﺘﻌﺪاد ﺷﺎﮔﺮدھﺎ ﮐﺴﺎﻧﻲ ﭘﯿﺪا ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ آﻧﮫﺎ را ﺑﻪ اﺟﺮا و ﻧﻤﺎﻳﺶ ھﻨﺮﺷﺎن ﺗﺸﻮﻳﻖ ﮐﻨﻨﺪ.آﻳﺎ ﺑﺮای ﺷﻤﺎ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎد؟

 ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ اوﻟﯿﻦ ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﻣﺮا ﺑﻪ اﻳﻦ ﮐﺎر ﺗﺸﻮﻳﻖ ﮐﺮد ﺑﺨﺸﻲ “آراز ﻣﺮاد آرﺧﻲ” ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻦ ﺑﻪ رادﻳﻮ ﮔﺮﮔﺎن در ﺳﺎل ۱۳۵۴ اوﻟﯿﻦ اﺟﺮای ﺧﻮدم را ﺑﻪ ﺻﻮرت رﺳﻤﻲ آﻏﺎز ﮐﺮدم .

ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ ﻳﮏ اﺟﺮا ﺑﺎ ھﻢ داﺷﺘﯿﻢ و وﻗﺘﻲ ﻧﻮازﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮا دﻳﺪﻧﺪ ﻳﮏ ﺗﮏ ﻧﻮازی ھﻢ اﺟﺮا ﮐﺮدم و از آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ھﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﮔﺮﮔﺎن ھﻤﮑﺎری ﻣﻲ ﮐﺮدم. ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ اﺟﺮا ھﻢ ﺑﻪ ھﻤﺮاه ﺑﺮادرم ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد داﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﮔﺎھﻲ ﻣﻦ ﻣﻲ ﺧﻮاﻧﺪم و ﮔﺎھﻲ ﺑﺎﻳﺮام.

 grey - آنه مراد رستگاری (باغشی)

 آﻧﺎ ﻣﺮاد و ﺑﺮادرش ﺑﺎﻳﺮام ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری

_ آﻳﺎ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﻣﺸﮫﺪ ھﻢ ھﻤﮑﺎری داﺷﺘﯿﺪ؟

زﻣﺎﻧﻲ ﮐﻪ از ﮔﻨﺒﺪ ﺑﻪ ﺑﺠﻨﻮرد ﺑﺮﮔﺸﺘﻢ ﺗﺎ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﻮدم ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺑﭙﺮدازم ھﻤﮑﺎری ﻣﻦ ﺑﺎ رادﻳﻮ ﻣﺸﮫﺪ ﺷﺮوع ﺷﺪ ﮐﻪ ھﻤﺮﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﻘﻼب ﺑﻮد و ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ھﻤﮑﺎری داﺷﺘﻢ.

_ اﮔﺮ اﻣﮑﺎن دارد ﮐﻤﻲ درﺑﺎره ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮدﺗﺎن در زﻣﺎن اﻧﻘﻼب و ﺑﻌﺪ از آن ﺻﺤﺒﺘﻲ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﯿﺪ:

ﺑﻨﺪه در ﻣﻮرد اﻧﻘﻼب، ﺷﮫﯿﺪان اﻧﻘﻼب و ﺟﻨﮓ، اﻣﺎم (ره)، رزﻣﻨﺪﮔﺎن و ﺑﺴﯿﺎری دﻳﮕﺮ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﻧﻘﻼﺑﻲ آھﻨﮓ ھﺎی زﻳﺎدی ﺳﺎﺧﺘﻪ ام و ﺣﺘﻲ اﺷﻌﺎر آﻧﮫﺎ را ھﻢ ﺧﻮدم ﮔﻔﺘﻪ ام ﮐﻪ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ اﮐﺜﺮ آنها ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮده و ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻳﻦ آھﻨﮓ ھﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮوھﻲ و ﺑﺎ ﺗﻌﺪادی از ﺷﺎﮔﺮدان و ﻳﺎ اﺳﺎﺗﯿﺪ دﻳﮕﺮ ﺿﺒﻂ و اﺟﺮا ﮐﺮده اﻳﻢ.

ﺣﺘﻲ ﻳﺎدم ﻣﻲ آﻳﺪ در زﻣﺎن ﺟﻨﮓ آھﻨﮕﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮدم ﮐﻪ وﻗﺘﻲ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﺮﮔﻼن ﭘﺨﺶ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻣﺮدم ﺑﺎ ﺷﻮری ﻋﺠﯿﺐ ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺟﺒﮫﻪ ھﺎ ﻣﻲ آﻣﺪﻧﺪ.

_ ھﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻣﻲ داﻧﯿﻢ ﺷﯿﻮه ھﺎی اﺟﺮاﻳﻲ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎ اﮐﻨﻮن ﻓﺮق داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﮔﺮ در اﻳﻦ زﻣﯿﻨﻪ اطﻼﻋﺎت دﻗﯿﻖ ﺗﺮی اراﺋﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺮای ﻧﺴﻞ اﻣﺮوز اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ روﺷﻦ ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ و دﻳﮕﺮ ﺑﺨﺸﻲ ھﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدﻳﺪ.

ﻣﻌﻤﻮﻻ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﺴﻲ ﺑﺨﺸﻲ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻮاﺧﺘﻦ ﻣﻘﺎم ھﺎ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺪ داﺳﺘﺎن ﮔﻮﻳﻲ ، ﻣﻨﺎظﺮه ﺧﻮاﻧﻲ ، ﻣﻨﻘﺒﺖ ﺧﻮاﻧﻲ و دﻳﮕﺮ ﻓﻨﻮن را ﺑﺪاﻧﺪ و ﺑﻪ درﺳﺘﻲ اﺟﺮا ﮐﻨﺪ. ﮐﺴﺎﻧﻲ ھﻢ ﮐﻪ ﺑﺨﺸﻲ‌ھﺎ را دﻋﻮت ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻲ ﮐﺮدﻧﺪ از آﻧﮫﺎ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت را ﻣﻲ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻳﮏ ﺑﺨﺸﻲ ﺑﻪ ﺗﻨﮫﺎﻳﻲ ﮐﻞ ﻣﺠﻠﺲ را اداره ﻣﻲ ﮐﺮد و ﻣﻦ ھﻢ ﭼﻮن داﺳﺘﺎن ﺑﻠﺪ ﺑﻮدم ﺑﻪ ﺗﻨﮫﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻢ ﻳﮏ ﻣﺠﻠﺲ را ﺑﻪ اﺗﻤﺎم ﺑﺮﺳﺎﻧﻢ. اﻣﺎ رﺳﻢ ھﻢ ﺑﻮد ﮐﻪ ﮔﺎھﻲ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺸﻲ ھﻢ در ﻳﮏ ﻣﺠﻠﺲ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ھﺮ ﮐﺪام ﻳﮏ ﻗﺴﻤﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ھﺎ را اﺟﺮا ﮐﻨﻨﺪ.

grey - آنه مراد رستگاری (باغشی)

آﻧﺎ ﻣﺮاد در ﺣﺎل اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ

_ ﮐﻤﻲ ھﻢ در ﻣﻮرد ﺳﺒﮏ ھﺎی ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ.

 در ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺳﺒﮏ ھﺎی زﻳﺎدی وﺟﻮد دارد از ﺟﻤﻠﻪ : ﻧﻮِﺧﺮﻟﻲ ، آر ﻗﺎج ، ﻗﻮﻳﻦ ﻳﻮﻟﻲ ، داﻣﻨﻪ ﻳﻮﻟﻲ و ﻏﯿﺮه. ھﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﻮﺳﯿﻘﻲ ﺗﺮﮐﻤﻨﻲ ﺗﻌﺪادی ﻣﻘﺎم دارﻳﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻗﻮﻧﻘﻮرﺑﺎش ﻣﻘﺎم، ﺑﯿﮑﻪ ﺣﺎﻻن ﻣﻘﺎم ،ﻗﺮق ﻟﺮ ﻣﻘﺎﻣﻲ ، ﺗﺠﻨﯿﺲ ، ﻧﻮاﻳﻲ ، ﻣﺨﻤﺲ و ﻏﯿﺮه.

و ﻧﯿﺰ ﺑﻌﻀﻲ از آن ھﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ : ﺟﺎن ﺟﺎن ، آی اﻳﺰﻟﻲ ﻣﺎرال ، ﻗﺎﺷﻠﻲ ﻳﺎر و ﻏﯿﺮه ﻓﻘﻂ ﺑﺼﻮرت آھﻨﮓ ھﺴﺘﻨﺪ. و اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﻀﻲ ھﻢ ﻣﺨﺼﻮص ﻣﺮاﺳﻢ ﻋﺮوﺳﻲ و ﺷﺎدی ھﺴﺘﻨﺪ.

ﺑﺎﻳﺪ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﻢ ﺗﻌﺪادی ﻣﻘﺎم ھﻢ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺣﻤﺎﺳﻲ دارﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ: داﺳﺘﺎن ﮐﻮر اوﻏﻠﻲ ، ھﺠﻮم ، ﻳﻨﮕﺶ و ﻳﺎ آزادﻟﻲ ، ﮐﻪ درﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺸﻲ ھﺎ رواﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد.

_ آﻗﺎی رﺳﺘﮕﺎری ﺷﻤﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﻦ ﺷﺎﮔﺮد آﻣﻮزش داده اﻳﺪ و آﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ، آﻧﮫﺎ ھﻢ ﭘﯿﺶ ﺷﻤﺎ ﺷﺎﮔﺮدی ﮐﺮده اﻧﺪ؟

ﺑﻨﺪه ﺣﺪود ۱۰ ﻧﻔﺮ ﺷﺎﮔﺮد ﺧﻮب ﭘﺮورش داده ام اﻣﺎ ﻧﻪ ﺑﻪ روش ﻗﺪﻳﻢ . ﺣﺘﻲ ﺑﺪون دﺳﺘﻤﺰد ! اﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﮐﻪ ھﺮ ﮐﺪام از اﻳﻦ اﻓﺮاد ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ای ﺑﺮای ﺧﻮد در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﺴﺐ ﮐﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ از اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺰرگ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ. اﻣﯿﺪوارم آﻧﮫﺎ ھﻢ اﻳﻦ ھﻨﺮ را ﺑﺪون ﮐﻢ و ﮐﺎﺳﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﺟﻮاﻧﺘﺮ ھﺎ ﻗﺮار دھﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺛﺒﺖ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﺷﻮﻧﺪ.

اﻓﺘﺨﺎرات ﺑﺰرگ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ. اﻣﯿﺪوارم آﻧﮫﺎ ھﻢ اﻳﻦ ھﻨﺮ را ﺑﺪون ﮐﻢ و ﮐﺎﺳﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﺟﻮاﻧﺘﺮ ھﺎ ﻗﺮار دھﻨﺪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺛﺒﺖ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﺷﻮﻧﺪ.

از ﺷﺎﮔﺮداﻧﻢ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻢ آﻗﺎﻳﺎن رﻣﻀﺎن ﭘﻨﺎھﻲ ، آﻗﺎی ﮐﻮھﻲ ، ﻗﺎﻗﺎ زرﻧﺪی ، اﻟﻪ وردی و اﺣﻤﺪ ﻧﻮروزی را ﻧﺎم ﺑﺒﺮم ﮐﻪ ﻧﺎم ﺑﻘﯿﻪ را ﺣﺎﻓﻈﻪ ام ﻳﺎری ﻧﻤﻲ ﮐﻨﺪ.

_ در ﺑﺎره ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎ و ھﻤﺎﻳﺶ ھﺎ ھﻢ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻗﻄﻊ ﺷﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ اﻳﺪ اﺷﺎره ای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ:

ﺑﻨﺪه در اوﻟﯿﻦ ﺟﺸﻨﻮاره ﺑﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻓﺠﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻧﻤﻮدم و ﻣﻘﺎم دوم را در رﺷﺘﻪ ﺗﮑﻨﻮازی ﮐﺴﺐ ﮐﺮدم .

ﺣﺪود ۹ ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ داور ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻮده ام و در ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎی ﻣﻠﻲ و اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮده و در ھﻤﺎﻳﺸﮫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی ھﻢ ﻣﻮرد ﺗﺠﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ام و اﺟﺮا ھﺎی زﻳﺎدی داﺷﺘﻪ ام.

۱۰ ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ھﻢ ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﺸﻨﻮاره ﮐﺸﺎورزی ﮐﺸﻮر ﺗﺮﮐﻤﻨﺴﺘﺎن دﻋﻮت ﺷﺪم و در اﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ “ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﻧﯿﺎز اوف ” رﺳﯿﺪم ﮐﻪ اﻳﺸﺎن از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺰرگ دوﺗﺎر و ﮐﻤﺎﻧﭽﻪ ھﺴﺘﻨﺪ.

_ ﻋﻼوه ﺑﺮ رادﻳﻮ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻧﮫﺎد ھﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎ دﻳﮕﺮی ھﻤﮑﺎری داﺷﺘﻪ اﻳﺪ ؟

اﻟﺒﺘﻪ. ﺧﺐ ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ ﮐﻪ ھﻤﯿﺸﻪ ﺑﻮده . اداره ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻲ و ﺣﻮزه ھﻨﺮی و ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ ھﻢ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ھﺎﻳﻲ ﺑﻮده ﮐﻪ ھﻤﮑﺎری ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ داﺷﺘﻪ ام.در ﺟﺸﻨﻮاره ھﺎو اﺟﺮاھﺎی داﺧﻞ و ﺧﺎرج اﺳﺘﺎن ﺑﺎ اداره ﻓﺮھﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﻲ ، در ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻓﺮھﻨﮓ و ھﻨﺮ اﻗﻮام ﺑﺎ ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ و در ﺟﻠﺴﺎت ﭘﮋوھﺸﻲ و ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺑﺎ ﺣﻮزه ھﻨﺮی ھﻤﮑﺎری داﺷﺘﻪ ام.

grey - آنه مراد رستگاری (باغشی)

_ آﻳﺎ ﻣﺎﻳﻠﯿﺪ در ﭘﺎﻳﺎن ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ای اﺷﺎره ﮐﻨﯿﺪ؟

اﻣﺜﺎل ﺑﻨﺪه ﺑﺮای ﺣﻔﻆ اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث ﻓﺮھﻨﮕﻲ ﺧﻮن دل زﻳﺎدی ﺧﻮرده اﻳﻢ و ﺗﺎ ﺗﻮان دارﻳﻢ اﻳﻦ ﮐﺎر را ﺧﻮاھﯿﻢ ﮐﺮد. اﻣﺎ زﻣﺎن ﻣﻲ ﮔﺬرد و ھﺮ روز ﺑﺮای ﺛﺒﺖ و ﺿﺒﻂ اﻳﻦ آﺛﺎر دﻳﺮ ﺗﺮ از روز ﻗﺒﻞ اﺳﺖ .ﺣﻮزه ھﻨﺮی ﺷﺮوع ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮای اﻳﻦ ھﺪف داﺷﺘﻪ و ﺧﻮاھﺶ دارم اﻳﻦ ﮐﺎر اﺳﺘﻤﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .

ﻧﮑﺘﻪ دﻳﮕﺮی ھﻢ در ﻣﻮرد ﺳﺎزم ﻣﻲ ﺧﻮاھﻢ ﺑﮕﻮﻳﻢ. ﻗﺪﻣﺖ اﻳﻦ ﺳﺎز ﺣﺪود ۲۰۰ ﺳﺎل اﺳﺖ.زﻳﺮا ﭘﺪر ﺑﺰرﮔﻢ ﻣﻲ ﮔﻔﺖ اﻳﻦ دوﺗﺎر را در زﻣﺎن ﺟﻮاﻧﻲ اش از ﻗﺰاﻗﺴﺘﺎن آورده اﺳﺖ ﮐﻪ ھﻢ اﮐﻨﻮن در دﺳﺖ ﺑﻨﺪه اﺳﺖ و اﻣﯿﺪوارم ﺑﻌﺪ از ﺑﻨﺪه از آن ﺧﻮب ﻧﮕﮫﺪاری ﺷﻮد.

_ از ﺷﻤﺎ آﻗﺎی آﻧﺎ ﻣﺮاد رﺳﺘﮕﺎری ﺗﺸﮑﺮ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻨﺪه در ﺗﺎرﻳﺦ “ﺷﺎﻧﺰدھﻢ ﺗﯿﺮ ﻧﻮد و دو” در ﺑﺎره ﺧﻮدﺗﺎن و ھﻨﺮی ﮐﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﺷﻤﺎﺳﺖ و ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدﻳﺪ.ﮐﺴﻲ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻓﺮھﻨﮓ اﺻﯿﻞ ﺗﺮﮐﻤﻦ اﺳﺖ و ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ زﻧﺪه اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﯿﺮاث را ﺑﺎ وﺟﻮد ﺗﻤﺎم ﭘﺎﺳﺪاری ﻣﯿ‌‌‌‌ﮑﻨﺪ.

ﻣﻦ ھﻢ ﺗﺸﮑﺮ ﻣﻲ ﮐﻨﻢ.

مارقوش / دایره‌المعارف ترکمن های جهان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.